Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Featured Replies

Postat

Köpte en fungia för en dryg vecka sen och nu har den börjat vitna runt kanterna. Hade en tidigare som gjorde likadant och till slut var det nästan inget kvar av den och då släppte den och försvann. Mina värden är:

Temp: 27 grader

KH: 10,5 (Salifert)

Mg: 1230 (Salifert)

Nitrat: ca. 50 (Salifert)

Ca: 400 (Salifert)

PH: 8,5 (Red Sea)

Nitrit: <0,05 (Red Sea)

Ammonia: 0,25 (Red Sea)

Har dock gjort två vattenbyten sen dessa för att få ner nitraten men inte hunnit göra nya tester...

Har ett RSM130 med originalbelysning och fungian huserar på botten...

Postat

stämmer Ammonia värdet?? Då är inte biologin riktigt bra än och du bör avstå från djurinköp en tid tills Ammonia + nitrit är nollade

Postat

Av mina erfarenheter med Red seas tester så visar den alltid lite nitrit jag hade så när jag skulle starta upp och sen köpte jag Saliferts test och de viasde noll.

Mvh Mikael

Postat

Samma här, mitt read sea nitrit visar jämt 0,1, är kanska säkert 0. Att vara 0 på detta ska vattnet i röret vara grön, med 0,1 blå. Om man tittar rakt nere på provrör (rekomenderat) är färgen blå, men sidan är det absolute grön.

Postat

Hur ser det ut med saliniteten samt fosfat?

Ta det lugnt med fungian o kassera den inte direkt o den dör, dom kan komma tillbaka ibland om värdena är rimliga.

Lite mat kan hjälpa fungior om dom har taskigt med ljus men nu är det nog inte bara de som är fel misstänker jag...

//NiXoN

Postat
  • Författare

Saliniteten ligger på 1,024...däremot har jag inte kunnat testa fosfaten, men kör med biopellets som ska ta bort fosfat och nitrater...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.