Gå till innehåll

Val av ljusramp


Virse

Rekommenderade inlägg

Hej!

Jag håller på och startar upp ett 400 liters akvarium just nu och står i valet och kvalet mellan två olika ramper respektive två olika längder.

Akvariet kommer vara 120 långt och 63 brett. Min första fråga är således om jag bör ha en 8x39W ramp eller 8x54W. Jag har bestämt mig för 8xT5, så frågan handlar egentligen om 39 (90cm) eller 54 (120cm). Till en början resonerade jag så att en 90 cm ramp hamnar mer centrerat över akvariet då ytavrinningsfacket tar upp en del av de 120cm (facket går längs med hela kortsidan). Föredrar man lite mindre ljus i akvariets hörnor eller inte? "Ljusspillet" borde bli mindre med en ramp som är kortare än akvariet. Prisskillnaden är inte så stor mellan dessa längder så man får egentligen mera watt per kr om man köper en 120cm ramp. Vad tycker ni?

Vidare har jag kikat ut två lite billigare men ändå rätt schyssta ramper. Dels ATI Sunpower, som är högt rekommenderad på Reefcentral och dels Aqua Medic Ocean Light T5. Sunpower är billigare, ska ha bättre reflektorer, bra kvalitet medens Ocean Light dels har möjligheten att monteras på akvariet och hängas ovanför (Sunpower går bara att hänga), Ocean Light har även moonlight. Någon som har några erfarenheter av nån av dessa som kan hjälpa mig att välja? Eller möjligtvis en åsikt om någon av dem?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har själv haft ett 120 cm akvarium med 54W T5, och rekommenderar det starkt. Även med denna längd försvinner ju i praktiken några cm "ljus" i varje ände. Med de andra rören tror jag du får väl mörka kanter på akvariet. Dock hade jag bara 4x54W T5, vilket ju var väl klent.

Inom parentes kan nämnas att jag nu har en Giesemann 2x150 W MH + 4x54W T5 och är helnöjd. Kör dock inte allt ljus konstant, blir nästan lite overkill i mitt nuvarande RIO 300. (taktiskt investering då jag nog snart köper ett lite större kar..)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle inte tveka alls på 54w. Men det boror ju lite på vad du tänkt för inriktning på koraller.

Jag tvivlar inte på att de mest ljuskrävande korallerna skulle trivas under 8x39W, om de var relativt nära ytan. Men visst, det blir ju mer ljus i hela karet.

Har själv haft ett 120 cm akvarium med 54W T5, och rekommenderar det starkt. Även med denna längd försvinner ju i praktiken några cm "ljus" i varje ände. Med de andra rören tror jag du får väl mörka kanter på akvariet. Dock hade jag bara 4x54W T5, vilket ju var väl klent.

Inom parentes kan nämnas att jag nu har en Giesemann 2x150 W MH + 4x54W T5 och är helnöjd. Kör dock inte allt ljus konstant, blir nästan lite overkill i mitt nuvarande RIO 300. (taktiskt investering då jag nog snart köper ett lite större kar..)

Ah, tack. Just nu lutar det nog mot 8x54W Sunpower. Jag ville bara inte att någon skulle säga att det blev för mycket ljus utanför karet, eller att det ser dumt ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...