Gå till innehåll

Rekomendation av kylare ?


Per/Haninge/

Rekommenderade inlägg

Hej!

Jag har en total volym på ca:1220L och undrar vilka kylare ni kan rekomendera ?

Har kört "burken" söt tidigare och tempen har vandrat över 32 grader dom sista sommrarna.

Var på Bromma Zoo och tittade som hastigast men blev lite fundersam, kylaren som fanns där hade i princip ingen lägsta gräns för temperatursänkning och blev lite misstänksam.

Dom flesta uppger en möjlig temperatursänkning på 3-5 grader sedan är det stopp.

Har satt mig in i dessa alldeles för lite p.g.a vintern men inser att det förr eller senare blir varmare än ...............

Lite märken, modeller, priser skulle göra gott så att jag har något att gå efter, tack.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en Aqua Medic Titan 500 till mitt 580 liters kar. Den har fungerat bra i ca 5-6 år nu. (peppar, peppar ta i trä.) Den har aldrig haft några problem att hålla tempen på 25-26°C. Modellen större skulle antagligen fungera för dig. Nackdelarna med den är att den låter en del när den är aktiv samt att den genererar en del värme vilket gör den lite till ett "självspelande piano" när den går mycket. jag ska snart flytta ner den i källaren vilket kommer bli tyst och där gör det inget om den värmer lite.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ligger ju och kyler tjugo grader ibland till kallvatten och det är inga problem, stannar pumpen så fryser det i kylaren så det där med att de inte skulle orka kyla mer än några grader tror jag inte är så stort problem.

Däremot gäller det ju att se till att kylaren är dimensionerad med tanke på hur stor burk du har, vad du har för värmebelastning och hur stor temperatursänkning du vill ha. Jag letade reda på några kalkylatorer ett tag, de finns här:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=33522

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fundera också på om du själv vill svalka dig, då kan en ac vara lönsammare.

- Ja det är ett tipps från en handlare! ska du ändå ha en kylare så ska den stå i ett annat rum då den alstrar mycket värme som föregående inlägg påpekar.

Har fått pekpinnar även av handlare när det gäller värmeutvecklingen från kylare, har tyvärr ingen möjlighet att förvara den i ett annat rum så i mitt fall blir det lite moment 22.

Har funderat på en luftvärmeväxlare som man även själv skulle ha nytta av varma dagar.

Problemet är att "akvarierummet" inte ligger optimalt för att utnyttja värmespridningen när man kör värme, vet inte om det finns modeller med 2st utblås ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...