Gå till innehåll

Kalkvatten och Balling


Wiking

Rekommenderade inlägg

Sedan jag slutade med kalkvatten för 1 år sedan så orkar mitt Ph aldrig över 8 och vintertid så har det gått ner ytterligare något. Så jag tänkte börja med kalkvatten igen, som ersättning för avdunstat vatten vilket blir ca 2 liter per dygn.

Förutom att kalkvatten håller PH på en hög nivå så håller det även Ca och KH uppe vad jag förstår. Vad innebär det när jag även kör Balling? Är det bara att minska Balling dosen något, eller finns det risk för att jag skapar någon slags obalans?

Någon som kan förklara för en icke kemist?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan ju lägga till en liten teoretisk beräkning.

Kalkvatten är mättad vid ungefär 1,7 g kalciumhydroxid per liter vatten. Det betyder att det innehåller 936 mg kalcium per liter (kalcium utgör 54,1% av vikten av kalciumhydroxid). En typisk dosering med 1% per dygn (t ex 1 liter kalkvatten per 100 liter akvarievatten per dygn) ökar alltså kalciumhalten med 9,4 mg/l och KH motsvarande 1,3 dKH. (Detta är lite av en glädjekalkyl eftersom jag inte räknad med några förluster i form av dåligt mättat kalkvatten eller fällning som kalciumkarbonat.)

Magnesium doseras inte via kalkvatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du verkar vara i räknartagen, orkar du räkna ut detta också?

Med hur många mg/l ökar jag kalciumhalten och hur mycket ökas KH om jag tillsätter i dl ur varje dunk av nedanstående Balling blandning?

4 liter Osmosvatten

288g Calcium Chlorid Dihydrat (CalciumKlorid)

4 liter Osmosvatten

328g Natrium Hydroxid Carbonat (NatriumVäteKarbonat)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du verkar vara i räknartagen, orkar du räkna ut detta också?

Med hur många mg/l ökar jag kalciumhalten och hur mycket ökas KH om jag tillsätter i dl ur varje dunk av nedanstående Balling blandning?

4 liter Osmosvatten

288g Calcium Chlorid Dihydrat (CalciumKlorid)

4 liter Osmosvatten

328g Natrium Hydroxid Carbonat (NatriumVäteKarbonat)

Jag antar att salterna är lösta till en slutlig volym om 4 liter, vilket säkert inte är helt korrekt om detta är någon typ av ballingrecept som cirkulerar på nätet. Troligen har du något större volym än så i dunkarna så lösningarna är något mer utspädda men det är avrundningsfel i sammanhanget.

Kalciumklorid-2-hydrat innehåller ungefär 27% kalcium så du har cirka 1940 mg i den där decilitern. Dela 1940 mg med volymen på systemet du doserar i det i så får du höjningen av kalciumhalten i mg/l.

Natriumbikarbonatlösningen verkar vara balanserad mot kalciumkloridlösningen för jag får det till att den innehåller ungefär 270 dKH x liter KH per deciliter (vilket motsvarar ungefär 1 dkH per 7 mg/l kalcium = balanserat). Dela 270 med volymen på systemet du doserar i det i så får du höjningen i dKH.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej det är inte 4 liter slutlig volym, jag börjar med 4 liter vatten och tillför sedan Ballingsalterna vilket gör att volymen måste öka.

Jag har ca 220 liter effektiv vattenvolym och kommer då fram till att jag ökar mitt Ca med 8,8 via Balling och mitt dHK med 1,2. Detta är ju ganska lätt att kolla upp genom att inte dosera Balling några dagar för att se hur mycket det sjunker.

Det betyder att jag måste minska min Ballingdos ganska ordentligt om jag drar igång kalkvatten igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det betyder att jag måste minska min Ballingdos ganska ordentligt om jag drar igång kalkvatten igen.

Ja har du bra avdunstning i karet och bra kalkvatten så blir nog ballingen lite over the top... Men det är ju lätt justerat, antingen genom att reglera volymen balling du tillsätter dagligen eller genom att spä ut ballingdunkarna med vatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tillsatte precis ca 1,6 - 1,7 liter kalkvatten. Ph't steg med 0,4 enheter på 15 minuter och Kh steg med ca 0,6, Ca sjönk från 430 till 420. Med risk för felmätningar, det är ju inte vetenskap vi håller på med vad gäller storlek på droppar, andra volymer och svårigheter att tyda färgskalor.

Det jag inte gillar med kalkvatten och högt Ph är att det döljer ansamlingar av fosfat som ger sig tillkänna när Ph sjunker.

Naturligtvis bäst att tillsätta kalkvatten i samband med att ljuset släcks på kvällen för att ligga på ett jämt Ph värde över dygnet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför inte bara köra lite av bikarbonaten i ugnen och få en ph buffer som du bladar ihop med lösning 2. Kalkvatten visst.... men fy vilket bök.

Jag anv det förut en del men pht steg i 2 minuter och sedan var det nere på samma som innan dosering.

Det jag upplevt är att saknas magnesium så har Pht svårt att hållas uppe.

När värdena ligger bra så är mitt ph aldrig under 8,05 men sjunker Mg så kan jag lätt se det på att ph dalar ner mot 8 på morgonen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag körde med kalkvatten några år innan jag slutade för 1 år sedan och så himla bökigt tycker jag inte det är. Avdustantat vatten ersätter jag ju varje dag och det är ganska enkelt att förse det med någon kaffesked kalciumhydroxid. Jag har ordentligt med Mg så det är inte därför mitt Ph vill ligga lågt, jag är ganska säker på att det beror på innomhusluften.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tillsatte precis ca 1,6 - 1,7 liter kalkvatten. Ph't steg med 0,4 enheter på 15 minuter och Kh steg med ca 0,6, Ca sjönk från 430 till 420. Med risk för felmätningar, det är ju inte vetenskap vi håller på med vad gäller storlek på droppar, andra volymer och svårigheter att tyda färgskalor.

Är det riskfritt att tillsätta så mycket kalkvatten på en gång? Funderar på att köra k-vatten själv lite mer konsekvent än jag gör nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tillsatte precis ca 1,6 - 1,7 liter kalkvatten. Ph't steg med 0,4 enheter på 15 minuter och Kh steg med ca 0,6, Ca sjönk från 430 till 420. Med risk för felmätningar, det är ju inte vetenskap vi håller på med vad gäller storlek på droppar, andra volymer och svårigheter att tyda färgskalor.

Är det riskfritt att tillsätta så mycket kalkvatten på en gång? Funderar på att köra k-vatten själv lite mer konsekvent än jag gör nu.

Riskfritt är det inte vill jag påstå, en person på min lokala akvariebutik sa att det var till 99,9% riskfritt, så jag gjorde som han sa

mättade en 2l dunk med calcium dihydroxid eller vad de nu heter, hade ett värde på 440ca innan och efter så var det skyhögt, kunde inte ens mäta med salifert test, så högt var det!.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...