Gå till innehåll

Retur/ytavrinning


adddo

Rekommenderade inlägg

Finns det nån generell regel som säger hur "stark" returpump jag behöver i förhållande till diametern på ytavrinningsrören?

Tex om jag har d50 behöver jag en "siosåstark" pump och om jag har d40 behöver jag en mindre pump?

Nybörjare på detta med rördragning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar för länken. Kan tyvärr inte säga att jag förstod så mycket av resultatet.

Jag skrev in 800gph (drygt 3000l/h?) och fick resultatet

<H3>Using the following input parameters</H3>

Gallons per Hour = 800

<H3>Drain and Overflow sizes are calculated as</H3>

Recommended minimum drain pipe diameter = 1.17 inches

Recommended minimum linear overflow size = 12 inches

Som jag förstår det ska rördiametern vara misnt 1.17inch..ca 30mm?

Men vad betyder den andra grejen där det står 12inches?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej !

Det som menas är den längd på avrinningen där vattnet rinner över en avrinningskam tex. Alltså en linjär avrinningslängd typ smiley1.gif.

Om röret skall svälja en viss mängd vatten måste ju motsvarande mängd ha möjlighet att rinna över kanten smiley17.gif. Men det gäller ju om man kör med en sådan avrinning vill sägasmiley4.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok tack Jörgen.

En undran till. Det står "minimum" Betyder det att jag kan ha större diameterutan att det spelar någon roll vad för returpump jag har?

Eller måste jag anpassa pumpen efter det oxå?

Hålen i botten på karet är 60mm, vad ska jag ha för rör/pumpstyrka då?

Förlåt för de dumma frågorna.. Men sånt här blir ja inte riktigt klok på... smiley9.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja uppåt finns ingen begränsning smiley4.gifju mer som rören/avrinningen har kapacitet att svälja undan desto bättre. Flödetstyrman sedanju via returpumpen, men då måste ju rören/avrinningen vara dimensionerad därefter.

Har du redan ett borrat hål i akvariet på 60 mm får du ju ta en genomföring som passar där i och sedan välja rör som passar och som täcker avrinningen som man räknat ut innan.

Det fungerar ju så att om returpumpen pumpar upptex. 100 liter i minuten så rinner det ner 100 liter i minuten via avrinningen. och därför bör ju avrinningen/rören vara dimensionerade efter vilken pump man använder.Sedan kan man ju ta en större kaliber för att vara på säkra sidan, man kanske vill byta pump en dag utan att behöva byta ut rören eller som vissa vill ha det att man kör två rör ner för att säkerställa att det inte "kläggas" igen av skit eller sniglar tex.

Det är inte så lätt at förstå allt smiley1.gifDet enda är att kika runt och läsa och se hur andra har gjort. Och fattar man inte så frågar man smiley4.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lycka till smiley1.gif

Jag tror att det bästa (och roligaste)är om man tar det lite lugntoch just kikar runt, ser hur andra har löst saker och ting och sedan funderar påhur man vill ha det för att sedan bygga själv och till sist se hur livet frodas i karen smiley4.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...