Gå till innehåll

Praktisk hantering av osmosvatten


Henrik Jonsson

Rekommenderade inlägg

Jag bygger nu mitt osmosvatten i badrummet direkt i 25l-dunkar som står på golvet i duschen. Jag brukar bygga tre-fyra per gång och sedan står de och väntar i badrummet. Så långt funkar det bra, även om jag får förklara skilnaden mellan hembränt och akvariebvatten för alla nya besökare.

När det sedan dunstat i akvariet bär jag in dunken i vardagsrummet och försöker hälla i lagom mängd direkt i akvariet (ca 10l ett par gånger i veckan). Jag har byggt om ett av dunklocken till en hällstrut av bensindunkstyp, men jag brukar ändå hälla några droppar på golvet. Dessutom är det tungt att släpa dunkar.

Nu vill jag inte bara gnälla, utan jag vill få tips om något smartare sätt. Snart kommer jag att få en större vattenyta än jag har nu, så behovet kommer bara att öka. Jag kommer inte ha plats för någon söttank med automatisk uppfyllningsfunktion, utan det får bli någon form av manuellt arbete.

Ska man bygga vattnet i en jättetunna med tappkran och springa med mindre dunkar som är lättare att hantera, eller vad? Var hittar man en sådan tunna i så fall?

Hur gör ni?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mors!

Kul att se ditt bygge smiley17.gif

Innan jag är klar med mittstora karså kör jag ROner ien stor blå tunna. Brukar finnas lite varstans, ofta har det varit typ lim i. Populära bland lantbrukare och vid sommarstugor och rymmer c:a 200 liter. I den har jag en liten pump med slang som jag drar fram till karet. Jag använder en klenare slang vilket innebär att flödet minskar men iom. det kan jag mäta hur mycket vatten som rinner igenom under tex. 15 minuter och har kopplat pumpen till en timer vilket innebär att jag kan styra hur mycket vatten jag fyller utan att det gör något om jag glömmer slangen. Behöver jag nämna att jag glömt det en gång innan jag körde med timer och en grövre slang vilket resulterade i c:a 40 liter på golvet smiley11.gif

Har även en luftsten som bidrar till att vattnet inte blir dåligt innan det pumpas ut till akvariet.

Hoppas jag förklarat så du fattar smiley1.gifannars får du hojta så svamlar jag en gång till smiley4.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det jag jan tänka mig är antingen att hälla i mindre hinkar först eller ta en dunk å försök att få plats med den under akvariet å släng i en pump.

Sen kan du ju kopla till automatisk vatten påfyllning eller om du vill sköta det med timmer eller manuelt är ju upp till dig hoppas du förstår vad jag menar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...