Gå till innehåll

Reefpearls


ballsam

Rekommenderade inlägg

Jag har anv det sedan somras då bioted fick hem det.

När jag startade med det så var mina (euphyllia speciellt) inte perfekta och köttiga som de skall vara. Efter att jag anv detta ett tag så blev tentacklerna längre och köttigare + att de började växa vilket de inte gjort på länge innan.

Jag tar bara upp lite vatten i en kaffe kopp från akvariet och tillsätter lite mer än 1ml reefpearls i koppen och rör runt med en tesked tills allt löst upp sig , efter detta häller jag i det på en lämplig platts.

Skummaren stängs med fördel av en stund efter matning.

På SPSer typ stylopora kan man se att polyperna dras in och det blir som en svart prick kvar. Efter en stund så spärras polyperna upp igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick hem en påse igår. Grunnat en del på mina koraller och på vilken tillgång till näring dom har i karet. Läste en artikel på en app (coral-nånting) som var lång och på engelska, och som handlade om anorektiska korallkar.. tänkte se om jag kan skämma bort mina icke simmande invånare. Testar lite olika, men ett sätt som verkar funka är att dra ur pistongen på en 5 eller 10 ml spruta, och pytsa i lite reefpearls med en liten sked (knyckt en pytteliten som är till faecesprover), trycker tillbaka pistongen och drar upp vatten så det får blandas. Sen är det bara att spruta ut i. Försöker fördela det på flera tillfällen. Vad tror ni är lämplig mängd/dag mellan tummen å pekfingret?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tar rätt mycket, men har ju tidigare haft problem med "för låga näringsväden" (egentligen lite missvisande då det egentligen inte handlar om näringsvärdena utan blir ett problem när man har lågan näringsvärden, som i lösta närsalter, i KOMBINATION med brist på föda. Reven har oftast lägre värden av närsalter än vi har i våra kar, men däremot, speciellt nattetid är det otroliga mängder med näring i form av plankton som de kan fånga och få sin näring ifrån.) så jag tar i mitt 100L kar kanske 2-5ml reefpearls varje eller varannan natt, som jag häller direkt i karet, det löser sig så snabbt så jag har aldrig ens funderat på att lösa upp det innan. Säkert för mycket, men mina näringsnivåer är ungefär där jag vill ha dem, 0.00-0.01 i fosfat och 1-2 i nitrat. Korallerna diggar det, och är dem nöjda så är jag nöjd :)

Det jag läst om dem är typ:

"The recommended feeding dosage of 1/4 tsp

per 100 gallons of volume 2-4 times per day. This will vary

upon amount and type of specimens."

Så är ju säkert bättre att hälla i lite mindre lite oftare, men lazy as I am så kör jag på mitt sätt :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...