Gå till innehåll

Rsm 130


jetstar

Rekommenderade inlägg

Har nu fått nys på en tank som kan vara intressant! komplett. men ett "powerhead" strular vad är ett powerhead??

han hade beställt nytt sådant.

en till fråga! hur beter man sig när man köper ett komplett saltvattens akvarium med fiskar Ls och div djur? man måste ta med vatten och allting antar jag? eller räcker det men en viss del vatten?

//Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du så du kan blanda hemma behöver du inte ta med dig allt utan 50% räcker.

Jag hämta ett 350 liters kar i Stockholm och jag bor 20 mil norr om dig så detta kanske hjälper.

Jag tog med mig hälften av vattnet som jag sög upp först av allt ur karet innan man var i karet och grumlade till det.

Sedan hadde jag en tunna med lock som jag hadde stenen i.Fyllde även lite vatten i den bara för jag ville ha med så mycket som möjligt.

Dock blev denna tunna tung med 70Kg sten + vatten men det problemet får inte du.

Ett par frigolit kartonger och akvariepåsar som jag fick köpa av min lokala handlare för billig peng är bra att ha till allt levande.

Ta koraller först.Sedan tar du stenen.Sug där efter ut vattnet till en nivå av dryga 1dm kvar.Sen kan du lätt fånga fisken.Försök ha koraller i separata påsar då dom kan bränna varandra.

När du kommer hem ha inte för brottom.Utan öppna alla påsar så har dom syre.Sedan kan du göra ren all teknik tex pumpar plexiglaset till belysningen och skummaren.

Skrapa även ren rutan på karet nu när man kommer åt bra.

Sedan kan du fylla upp med vatten och plasera ut stenen.Ta ej med den levande sanden tycker jag.Utan köp ny som du kan hälla i endera efter du satt ner stenen eller senare.Stenen skall ligga på botten glaset och inte på sanden.

Efter stenen och vattnet kör igång all teknik tex värmare skummare och pumpar.

Låt detta gå och kolla tempen.När du är nöjd med tempen runt 25 grader så kan du starta med att koppa in det levande.Jag startade med fiskarna då koraller oftast är tåligare.

Så jag hoppas min flytt guide kan hjälpa dig lite på vägen.

MVH.Ted

PS:Drive safe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...