Gå till innehåll

Kan denna funka? HEILEA


Richme

Rekommenderade inlägg

Vill komplettera min UVC med Ozon och har hittat denna. Med tanke på priset kan den med denna tek. beskrivning fungera för mitt kar? Kina modell som kostar ca sek 400.-.

Brand : Hailea

Model : HLO-300

Voltage : 220-240v

Frequency : 50Hz

Power : 15w

O2 Output : 210 liters/hr.

O3 Output : 30-300mg/hr.

Pressure : >0.01 Mpa

Timer : 1-180 Min

Weight : 0.96kg.

Size : 70x185x230mm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Vet inte riktigt om Heilea ozon är bra men deras kylare till saltvatten är det, de tillverkar nämligen kylare åt aquamedic bla .

Det blev en Heilea som kom igår. Tack, kylaren från dom har jag haft ett tag och inga problem.

Men, ozon maskinen har ingen variabel inställning utan går med 200 Mg/h. Enl instruktionen skall den köras med 200 Mg/h för 1000 l. Fråga, min tank på ca 1500 l kan jag då ha den på ca 1,5 timmar och jag förutsätter att dom menar per dag. Är det riktigt uppfattat av mig eller?

Maskinen har 2 utgångar. En har jag satt till skummarens ingång för vattnet och en med en air stone direkt i sumpen. Verkar det riktigt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En av de 2 stora rattarna på framsidan är den variabla inställningen.

Tyvärr hade dom inte modellen som jag först beskrev utan en som heter HLO 810, och där finns inga möjligheter till några inställningar alls. Hade tänkt att koppla den till en timer som ger 1,5 timmars drift per DAG om det är så jag skall tolka instruktionen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, pump inkappslad och det blåser ut från båda hålen. I beskrivningen sägs inget om att det finns 2 men jag förutsätter att det är två utgångar. Skall gå in på deras hemsida.

Ingemar, har jag rätt gällande tiden som den skall kopplas på att det är per DAG. Vill inte göra något fel om detta då det kan få konsekvenser för tank innevånarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tillverkaren säger " 100 Mg ozone for 0.5m3 water per hour"

Min tolkning är att det är per dag, även om det inte står så. Eller är det jag som fattar fel att jag skall ha den på HELA TIDEN och smeta in maskinens kapacitet 200 Mg till min tank på 1500 l, vilket då skulle vara i underkant....?

På deras hemsida står inget som jag inte redan sett i anvisningen dvs inte ett dugg...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det står ju att det är mängd per timme, så varför ska man ta det per dag, isåfall hade det ju stått 100mg for 0.5m3 water per day istället.. Men som Wiking sagt skulle jag inte tillsätta ozon utan att mäta redox-potentialen samtidigt, beror ju så mycket på andra parametrar än vattenvolymen hur mkt ozon man ska ha.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har 1500 liter och får du då ut 200 mg/timme så blir det 13 mg per timme och hundra liter. Det är ganska lågt. Du skall också betänka att oftast gäller tillverkarens uppgift för torr luft. Om du har fuktig luft (vilket du bör ha där du bor om du inte har en ordentlig AC i huset) så kan du räkna med att kapaciteten per timme går ner till ca 40 % av den angivna. Jag skulle börja med att sätta apparaten på att gå en halvtimma varje timma och se hur det utvecklas. Du skall sätta en av utgångarna till luftinsuget på skummarpumpen, eventuellt täpper du till den andra utgången.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Lasse, ordentligt svar som vanligt.

Så ingen luft sten direkt i sumpen utan BARA till skummaren?

Du är ute efter maximal upplösning av ditt ozon i vattnet, det får du i akvarievärlden i skummaren. Att bubbla ut det via en "luftsten" ger oftast en dålig effekt, eg du får en stor del av ozonet ut i rummet istället. du får prova dig fram men börja försiktigt, du kanske till och med bara skall låta den gå en kvart varje timme. Jag tror visserligen inte att det är någon risk för dig att kör 7/24 men det är alltid klokt att börja försiktigt.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...