Gå till innehåll

Hus+akvarium=?


jimmy

Rekommenderade inlägg

har lagt ett bud på ett gamalt 1700 tals hus kalkelugnar å direktverkande el nån som bor i ett gamalt hus å vet hur akvariet reagera på temeratur förändringar.

Måste man ha en mastodont värmare eller själv bara haft akvarium i varm lägenhet så jag har ingen större susning kanske oroar mig i onödan.

Nån som bor i gamalt hus som vet det lär väll ligga på ca 15-17 grader om mornarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Se bara till att harejäl värmarback-up i burken om det behövs,eller det kanske är läge att lägga värmeslingor under karet istället.

Akvariet i sej agerar ju som ett värmeelement,så blir det kallt i rummet så syns det på elräkningen när doppvärmarna går för högtryck

Du får väl köra den amerikanska stilen,och bygga in karet i nån möbel (som du kan isolera)

Kan rekommendera luftvärmeväxlare i kåken, det har jag ,och en sån har ju andra fördelar också från akvariesynpunkt,som kyla på sommaren!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Andreas Lange

Med tanke på gammalt hus, kolla upp golvet innan du ställer några ton på det. Det kan bli så fel annars. smiley5.gif.

Det är väl begränsad ventilation (självdrag) i en sådan kåk. Litet rum, stort akvarium och stor temperaturskillnad riskerar att ge mycket avdunstning och kondens, kanske inte så trevligt. En fläkt kanske är bra, men det beror ju på huset...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...