Gå till innehåll

vika tester är viktigast?


jetstar

Rekommenderade inlägg

Jag tycker du skall ha koll på fosfat, Ca, KH och Mg i första hand. Komplettera sedan med Ph och nitrat. Nitrit test använder jag bara när jag startar nytt akvarium och då de första 3-6 veckorna. Märket Salifert är bra. Innan du bärja testa ditt vatten så försäkra dig om att du ligger på den salthalt du vill ha.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Innan man har nån större mängd kalkbildande djur i karet tycker jag det enda riktigt vitala är kH, ibörjan kanske man måste ha koll på nitrit också. När man sen har många stenkoraller kanske man behöver mäta Mg, Ca också (men tillför man det balanserat och gör rejäla vattenbyten risken rätt låg att dessa ballar ur så länge man håller koll på kH (själv mäter jag dessa endast några gånger per år). Näringsämnen som fosfat och nitrat kan vara trevligt tills man vet att det är balans i karet, och kolla lite på dessa om man förändrar belastningen i karet genom ökad matning/nya djur.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...