Gå till innehåll

Tropic Marin Bio-Calcium


Nemisis

Rekommenderade inlägg

Hej!

Ni som använder detta, hur doserar ni pulvret? Själv rörde jag ut pulvret i vatten innan jag la det i karet. Resultatet av detta blev en vit vägg som spreds runt i karet. Står på burken att man ska försöka undvika detta, gick ju bra.... Blev nu orolig att korallerna ska ta skada av detta. Ser inte så ut just för tillfället men de var ju bara 30 min sen jag hällde i det.

tacksam för svar

F

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du ska inte röra ut pulvret i vatten för produkten innehåller de två torra salterna kalciumkarbonat och natriumbikarbonat. Så fort de får tillgång till vatten så reagerar de med varandra och bildar olösligt kalciumkarbonat som du ser som en vit fällning i vattnet.

Strö istället pulvret där det är riktigt strömt så att saltkornen inte hamnar i närheten av varandra i vattnet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, de sa i butiken att det gick bra att göra så.. Är det olösta kalciumkarbonatet farligt för koraller och djur? Har för mig att så är fallet..

Ofarligt men ett slöseri med kemikalier.

Jag tror att butiken inte var på det klara med att produkten innehåller två salter. Kanske trodde de att det bara var kalciumklorid i den? Då skulle det nämligen vara rimligt att lösa upp den i vatten före dosering.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

just nu håller jag på att dra upp värdena, så jag doserar så att jag höjer Mg runt 20ppm/dag (5 skopor) och Ca runt 15ppm/dag (3 skopor)

har läst att det är olika stora skopor i de olika burkstorlekarna, men jag har alltså 1.5 och 1.8kg-burkarna...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...