Gå till innehåll

Deltec 4040 anslutningar...?


-=Mr_B=-

Rekommenderade inlägg

Sugsidan, 32mm, och utgående 25m, visst. Men är det standard unionskopplingar, eller var får man tag i rätt grejer? Det är ju som vanligt till att beställa via nätet, det finns ingen i stan som har plast...

Fattar inte riktigt hur det gick till, men helt plötsligt har jag uppgraderat/nedgraderat till en HLP 4040 istället för en Aquabee UP 6000. Stämmer bättre med det flöde jag vill ha / behöver genom skummaren. Och så blir det en billigare elräkning med. Och tystare. Nu kommer boven sett till ljudnivå bara vara skummaren...

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vill minnas at jag har GF på min och att det funkar bra.

Kom dock ihåg att skaffa in/ut ventiler till den för eventuellt underhåll, dom skall vara en storlek större än röret. Det hela beror som vanligt på att kulan reducerar för mycket annars då den är en storlek mindre än röret den är till.

Underbar pump annars, tyst o fin...

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förlåt en som är dum i huvudet... GF?

Det är säkert som vanligt. När förklaringen kommer slår man sig för pannan, för det är självklart, men just nu får jag inte ihop det.

Kran mellan pumpen och sumpen ingår i planerna. Likaså en överdimensionerad genomföring för att inte strypa sugsidan. På matningen upp till karet tänkte jag inte ha någon kran, fast det kanske är dumt? Kran på båda sidorna minskar ju mängden vatten som kan slabba runt när man delar på grejerna.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sorry, jag var otydlig. GF är märket på PVC´t, det är en "high end" tillverkare och det märks. Mindre strul med ventiler, bättre kvalite och passform men i övrigt så är det standard prylar.

Jag föredrar att ha minsta möjliga slabb så därav har jag lite extra ventiler så man kan utföra service.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för länkarna Jan, om inget annat hade jag säkert svurit vid ett senare tillfälle för att pumpen inte gick tyst nog...

Jag har inte någon skruv på baksidan så luftningen sker genom att koppla till och från pumpen ett par gånger, så jag ser fram emot att slabba med vatten i mängder...

Nixon, du råkar inte ha någon koll på om någon säljer GF online, så man kan få tag i anslutningarna?

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Triton är nog ett säkert val, den tyska butiken jag tog ifrån sist skickade blandad kompott så det var sista gången jag tog pvc därifrån.

Måste ha haft tur då jag aldrig behövt driva ut luft ur pumpen, det verkar inte helt enkelt om man skall följa manualen.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...