Gå till innehåll

Mh ballast


xedar

Rekommenderade inlägg

Fast nu kommer vi lite av från ämnet. Handlade ju om ballaster.

Jag har en fråga där (elokunnig som jag är), om man nu skaffar sig en sån elektronisk ballast (verkar ju faktist väldigt fiffig) behövs då de andra prylarna i metallhalogen armaturen? Å då menar jag inte lampan och sockeln så klart. Eller byter man bara ut ballasterna och behåller resten.

Ja man plockar bort alla delar och behåller bara hållaren och lampan. Sätter den elektroniska drosseln nån annan stanns så minskar man även värmetillförseln på karet

gahh slutat funka...

strömavbrott i ca 5sec enligt lys dioderna på ballasten så dimmar den?? har hafft dom off i 5H utan skilnad.

Vet inte om det är lamporna eller ballasterna som inte funkar som dom ska.

Det konstiga är att jag har 2 st och båda kan ju inte gå sönder sammtidigt dom borde klara det.

tråkigt är det i allfall och lördag e det så man kan inte ringa nån.

Hur kör du med att dimmra dom??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 70
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

jag dimmar inte dom , men enligt ballasten så dimmar den.

man kan ju ställa in när och om den ska dimma.

där finns 2 st lysdioder som visar vad den syslar med.

den första lyser gult = on

den andra blinkar snabbt gult = håller på att dimma

men den gör inte det för jag har stängt av dimmningen.

frågan är kan lamporna gått sönder tro? det är svårt att se om en MH är sönder.

men det är konstigt att båda gick åt skogen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Prova o ändra lite men samma sak.

Dom har funkat bra fram till nu.

switch 1 står inte va den gör står bara att den ska va OFF tänkte att den kanske reseta ballasten men vågar inte starta den i läge on pga jag inte vet vad den gör.

Mvh Mikael

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När du säger att de har stått i OFF läge i 5 h, har donen då varit helt strömlösa eller har de bara nån off funktion inbyggd? Har du inte provat det innan så gör den helt strömlös (ryck ut sladden) i 10-15 s och prova igen.Hoppas du får igång de, sura pengar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1.a Reflektionen!!

Använd bara HPS lampor (Högtrycks Natrium lampor)

Den dimmrar bara efter att den varit igång alltså inte då den startar om man har den i

läge 2 - On

läge 4 - On startar dimmer efter 6timmar

Har du satt den rätt på väggen med texten uppåt?

Vilka lysdiorder blinkar eller lyser?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

japp den funkar med HQI där står rättelser i min manual.

Men iallfall så är det den andra dioden som blinkar, den första indikerar bara att den e på och den lyser alltid orange/gul.

och den dimmar aså inte men om man tittar på lysdioden så gör den ju det.. trodde först att den va långsamt blinkande och då e det överhetning.

Men om man läser på tillv hemsida så står där 2Hz snabb 0.5Hz långsamm.

Japp dom sitter som dom ska enligt manual.

aså det är ju så grymmt kontisgt att båda uppförsig på samma sätt. då måste ju den "koden" som lysdioderna ger betyda nått.

Dom kan ju inte gå sönder på exakt samma sätt.

så jag tror det funkar typ som ett motorskydd så den där switch nr 1 verkar lockande...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

rättelse jag har snurrat till det den blinkar i 0.5Hz

altså

"The lamp is not burning due to ballast overheating (during operation >95o C, during start >70o C) or waiting for lamp to cool"

men vafan effter 15H ?? aså det måste va nått som inte ger sig frågan är om man kanske behöver vänta tills kondingarna är helt urladdade. men det skulle kunna ta en hel vecka..

Jag kan inte tänka mig att det är lamporna som gått sönder så det måste va skyddet som gått in hos ballasterna och vägrar återställa.

Men jag har gogglat i säkert 5H och jag hittar inget spec om just den ballasten och hur man skulle återställa den.

Provade prcis att köra en utan lampa och kortsluta kablarna till lampan mot fas nolla när den va avstängd samma fel.

Mvh Mikael

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hittade detta på deras tillverkar sida

Green Normal operation

Yellow Dimming mode

Red Failure

Black/no light or none of the positions described belowBallast failure

(provided power is on and the orange light is on)

Men läge 1 skall väll alltid vara i î läget

Vilken färg har den andra lampan/dioden?

post-736-14468912188672_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

japp har vatt där och tittat också.. Mmm läge1/switch1 ska alltid vara off det är knapp ner, men vad gör den tro..

lampan blinkar gult altså "The lamp is not burning due to ballast overheating (during operation >95o C, during start >70o C) or waiting for lamp to cool"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det har varit lite diskussioner om jordfelbrytare, läckströmmar, 24 V i karet m.m.

Så därför vill jag hjälpa till lite.....

1) Jordfelbrytare är främst till för att skydda människor !

Strömmar över 10-20 mA är det direkt farligt för de flesta djur. (å jäkligt obehagliga)

På människor uppstår dessa strömstyrkar vid ca 50-100 V, lite beroende på hudens fuktighet, salthalt (typ svett), storlek på kontaktyta m.m.

Därför är jordfelsbrytare gjorda för att slå ifrån när man närmar sig dessa strömstyrkor.

Det råkar även vara väldigt billiga att tillverka jordfelsbrytare med dessa krav.

2) Läckströmmar på några uA (med spänningar på några volt),

kan uppstå från ex. dåliga pumpar.

Dessa läckströmmar är ofarliga och är ofta inte kännbara för människor och fiskar,

men för saltvattenkaret så kan det långsiktigt vara mycket skadigt

(dvs död på allt i karet...)

När det går ström i saltvatten,

så bildas det en massa konstiga och farliga kemiska reaktioner och föreningar.

Prova att köra 24 V i ett glas med vatten+bordssalt och vänta en timme,

så ska du se att du får en soppa som inte är att leka med.........DRICK DET INTE !!!!!

För att undvika läckströmmar i karet, så bör man då och då mäta att man inte har några läckströmmar i karet och även relativt andra jordpunkter (ex värmeelementen, vägguttagets jordledningen, vattenledning, avloppsrör m.m)

Att mäta läck-strömmar kan man göra med en vanlig elektrisk volt och strömmätare.

Får man "stora" läck-strömmar eller skillnader i spänningspotentialen i karet,

så kan man lyfta upp pump efter pump, tills läck-strömmarna har upphört.

Sedan är det bara att kasta den pump, som läcker en massa ström.

Även UV-rören kan läcka en massa ström.

Jag vet en butik, där UV-glaset sprack och blev sedan strömförande.

Sedan fick dom en stor "död" i en massa kar......å mycket vattenbyte blir det sedan....

Om man torr-kör en UV-lampa, så att den blir het och sedan börjar spola in kallt vatten, så är det risk att glasrören spricker och att UV-lampan skapar en massa läckströmmar i karet.

Det är nästan så att man borde ha ett larm om man får läckströmmar i karet!

Får man läck-strömmar i karet, så får man snart mycket stora problem och

det är inte helt lätt att gissa att det är läckströmmar som skapar problemen.....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
  • 1 månad senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...