Nordin Postat 3 februari 2011 Postat 3 februari 2011 Har ett recept via en applikation i min Iphone som är följandeLös 500g av Sodium Bikarbonat i 4 liter osmos vatten, när allt är upplöst tillsätt 1 liter osmosvatten.Vägde just min påse med Sodium Bikarbonat och det ligger på 427g, så jag tänkte om det gick att halvera receptet ? dvs2,5L vatten250g Sodium bikarbonateller är det något som blir helknas då ? Citera
kallehornstrom Postat 3 februari 2011 Postat 3 februari 2011 Ser inga problem med det. Själv kör jag mina lösningar mer utspädda eftersom jag kör doserpumpen på en timer med minsta inkopplingstid 1 minut. Citera
_Manne_ Postat 3 februari 2011 Postat 3 februari 2011 Har ett recept via en applikation i min Iphone som är följandeLös 500g av Sodium Bikarbonat i 4 liter osmos vatten, när allt är upplöst tillsätt 1 liter osmosvatten.Vägde just min påse med Sodium Bikarbonat och det ligger på 427g, så jag tänkte om det gick att halvera receptet ? dvs2,5L vatten250g Sodium bikarbonateller är det något som blir helknas då ? Det är inga problem att halvera.. Kör på.Mvh ManneSent from my iPhone using Tapatalk Citera
Nordin Postat 3 februari 2011 Författare Postat 3 februari 2011 Ser inga problem med det. Själv kör jag mina lösningar mer utspädda eftersom jag kör doserpumpen på en timer med minsta inkopplingstid 1 minut.Det är inga problem att halvera.. Kör på.Mvh ManneSent from my iPhone using TapatalkHärligt, kände på mig att de skulle gå bra, men kändes dumt att chansa oxå . Bättre att fråga än att haverera Better safe then sorry Citera
Andreas N Postat 3 februari 2011 Postat 3 februari 2011 Tänk bara på att blanda med lite ljummet vatten. Det är ruskigt svår lösligt i den konsentrationen. Att lösa 500 gram i 4 liter går inte ens.... Jag ligger på 85-90 gram/ liter och tycker det är jobbigt att lösa tom. Citera
campokatt Postat 3 februari 2011 Postat 3 februari 2011 En dum fråga. Sodium bikarbonat, det är det man använder för att fylla på KH när man kör Balling? Är det samma sak som buffer? Eller enneholler en buffer andra saker och bara ska användas för att få upp ph? Citera
Andreas N Postat 3 februari 2011 Postat 3 februari 2011 En dum fråga. Sodium bikarbonat, det är det man använder för att fylla på KH när man kör Balling? Är det samma sak som buffer? Eller enneholler en buffer andra saker och bara ska användas för att få upp ph?sodiumbikarbonat buffrar enbart KH. Sen finns ju dubbel buffer där man kan blanda i Natrium karbonat ihop med sodiumbikarbonaten och få både PH och KH buffer. Citera
kallehornstrom Postat 4 februari 2011 Postat 4 februari 2011 Jag kör med det här receptet: http://reefkeeping.com/issues/2006-02/rhf/index.phpDvs. endast natriumkarbonat (sodiumkarbonat bakar man i ugnen så blir det natriumkarbonat). Detta recept fungerar bra om man har lågt pH och kör doserpump (häller man i allt på en gång så stiger pH kraftigt!). Citera
Lasse Postat 4 februari 2011 Postat 4 februari 2011 sodiumbikarbonat buffrar enbart KH. Sen finns ju dubbel buffer där man kan blanda i Natrium karbonat ihop med sodiumbikarbonaten och få både PH och KH buffer.Sodiumbikarbonat = natruimbikarbonat = natriumvätekarbonat = i dagligt tal ofta endast kallat bikarbonat. Det både påverkar alkaliniteten (KH) och pH:t. I saltvatten så balanserar bikarbonat pH:t vid till 8 - 8,1 erfarenhetsmässigt. Ligger man över det pH:t så sänker bikarbonat pH och ligger man lägre så höjer bikrabonat pH. Om man blandar ca 84% natriumvätekarbonat och 16% natriumkarbonat så kommer pH stabiliseras kring 8,3. Kemiska formler NaHCO3 och NACO3.Se Claes utmärkta artikel i ämnet.MVH Lasse Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.