Gå till innehåll

Tritonopsis elegans - Nakensnigel


Xavante

Rekommenderade inlägg

Hittade denna i mitt kar nu i kväll,den bör ha överlevt åtminstånde i ca ett halvår då jag inte har stoppat ner något som den kan ha följt med på den tiden. Efter lite efterforskningar så tyderdet på att det är en Tritonopsis elegans som äter mjukkoraller som Lobophyton , Xenia ,Sinularia med mera, så den lär ju inte ha några problem att överleva i mitt akvarium i alla fall. Än så längeså kan jag inte se något angrepp på någon av mina koraller men det är väl bara att vänta och se.Har även en litenvit platt naken snigel med en ljust biege rand runt som jag inte lyckats fota än. Kul med lite udda inevånare ,bara att hoppas att dom inte förstör allt för mycket. Xenian växer så det knakar så om den smaskar i sig lite av den så gråter jag inte direkt.Den är ca 3-4 cm lång.

Någon med erfarenheter av denna?

post-885-14468912080242_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Usch !! bort med dem genast !!!! Du kommer inte att gilla det de kan göra med dina mjukisar, kolla vid basen på dina koraller. Där sitter de oftast, även äggen är oftast där.

BORT BORT BORT FORT !!

Får du Xenia över, kan du få sälja till mig istället.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dom får nog vara kvar ett tag till, har nu sett vad dom lever på och inte är det Xenian utan på en Cladiella . Den är rejält tuggad vid basen, den finns på två ställen i karet och den ena kommer att fraggas upp i mitt lilla akvarium för att fungera som föda åt sniglarna. Fick i dag ett mail från Dr Bill Rudman på The Australian museum i Sydney och han bekräftar att det är en Tritonopsis elegans och enligt honom så äter dom endast Lobophyton.sp och dör om det inte finns någon sådan kvar. Så vi får väl se...

Mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Senaste infon angående Tritonopsis föda . Detta mail fick jag i dag från Dr Bill Rudman på The Australian museum :

Dear Thomas,

They are normally thought to feed on Lobophyton. Some forms of Cladiella and Lobophyton look very similar and there identities are often mixed up. I have never actually had a piece of the soft coral examined by a soft coral expert - I guess we need to do that - or perhaps Tritoniopsis feeds on both Cladiella and Lobophyton. We still have a lot to learn.

Cheers

Bill

Mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mattias: Jag har flera Sinularia och ingen av dem har drabbats av Tritonopsisen, den enda korall jag kan se att de har ätit på är Cladiella som jag har på två ställen i karet . Jag har sett Tritonopsisen krypa genom Xenian men jag har inte sett den äta på den och jag har inte heller sett någon förändring av någon annan korall än just Cladiellan som har blivit ganska så hårt angripen. Som det är nu så har jag minst 2 Tritonopsis elegans i karet, men dom håller sig undan.Hittar jag dom så får dom nog flytta till den lilla burken tillsammans med Cladiellan.Vem vet vi kanske har olika arter av Tritonopsis, med olika koraller som födokälla.

Mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag måste nog flagga för samma sak som mattias säger :: bort ,bort

- dom har nämligen en tendens att föröka sig explosivt när dom väl börjat.

Tro mej ,då är det lite sent att trycka på reset,glöm inte leta efter ägg vid korallernas fot samt kolla efter hål i lobophyton om du har såna,dom brukar angripa mittkärnan i lobon´s stam

en annan fråga: varför har du glasrosor i sumpen??

rätt säker på att "sticklingarna" hamnar i burken rätt snart!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Greger , jag har inte glasrosor i sumpen , jag har ett 60 liters kar som inte har med det stora karet att göra, ditt förpassar jag allt som jag inte vill ha i huvud karet, ja nästan allt. Där i så får naturen ha sin gilla gång, dvs jag tar inte bort något som dyker upp där. Aiptasian får växa fritt ,detsamma gäller Xenia och diverse alger, jag har stoppat i Mantisar och Tritonopsisen där .Det är helt enkelt så att jag tycker att det är lika spännande med Tritonopsis och Aiptasia som med Acroporor och anemoner, bara dom är på rätt ställesmiley1.gif. Nu gäller det bara att få tag på den andra Tritonopsisen som jag vet finns i stora burken för att även den ska få flytta till 60 liters karet. Det är troligen inga problem då den gärna besöker Cladiellorna .

Mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...