jojjen Postat 3 januari 2005 Postat 3 januari 2005 Vad tror ni om en sump med detta utseendet?Ytvattnet trillar ner i en kammare med biobollar och vandrar vidaretill en kammare där skummaren tar sitt vatten. Härifrån går vattnet via3 passager ut i den stora kammaren där jag antagligen kommer ha lite LSoch i denna kammare dumpar skummaren sitt vatten. Slutligen ledsvattnet in i den sista kammaren via 3 passager och pumpas upp tillakvariet igen.Är det något jag har missat som jag borde tänka på innan jag börjar limma?Måtten är 800*450*320 och jag har tänkt hålla en 35 cm vatten i den. Citera
CrystalClear Postat 3 januari 2005 Postat 3 januari 2005 Tror att du kommer få flera som råder dig till att hoppa överbiobollarna. De kan bli till mer problem än nytta. Jag misstänkeratt flera kommer råda dig till att istället försöka få i mera LS.Om du har tänkt dig de tre första passagerna som en sk bubbelfällla så behövs det nog inte ytterliggare en innan returpumpen.Om du inte har tänkt på RO vattenbehållare för att kunna klaraavdunstning i din akvarium kan det vara dags att klura lite på det. Dukommer då eventuellt behöva tänka till var du skall sätta nivåbrytarnatill denna i sumpen för automatisk vattenpåfyllning. Kanske ävenpåverkar måtten på sumpen om denna skall vara en separat behållare.Sist men inte minst, klarar sumpen att hålla vattenmängden i fallströmmen går? Tänker på häverteffekten via ytavriningen ellermotsvarande. Det har nog en och annan antagligen missat och kommit hemtill en blöt lägenhet eller ett hus...Lycka till med byggandet! Citera
hbmannen Postat 3 januari 2005 Postat 3 januari 2005 sätt in back ventiler i rör å slangar så slipper man hävert effekten iaf.. .men se till att sumpen ändå klarar av allt vatten ner till kammen på ytavriningen.. Citera
Nito Postat 3 januari 2005 Postat 3 januari 2005 kör med skummaren före bubbelfällan för att slippa ev. bubblor från skummaren i returvattnet. Citera
zippo Postat 4 januari 2005 Postat 4 januari 2005 sätt in back ventiler i rör å slangar så slipper man hävert effekten iaf.. .men se till att sumpen ändå klarar av allt vatten ner till kammen på ytavriningen.. kom ihåg att underhålla/rengöra backventiler ofta,eftersom dom kan vara väldigt osäkra i saltvatten annars Citera
jojjen Postat 5 januari 2005 Författare Postat 5 januari 2005 kör med skummaren före bubbelfällan för att slippa ev. bubblor från skummaren i returvattnet.ok inget dumt förslag alls.kanske skulle jag skippa bollarna och ta vattenet där till skummaren och släppa ut i det facket som den tar i nu. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.