Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postat

Mitt ena glas är trasig till Mh armaturen, var till glasmästaren och frågade efter glas som tål värme, han hade 4mm ungsglas vad det nu hette ? det är ett keramisktglas, när man tittar noga på den så har den en svag orange/gul aktig yta kan detta påverka ljuset ??

skulle få båda glasen billigt så det blir samma på hela armaturen, orginal glaset verkar vara härdatglas som måste beställas.

Timo

Postat

Det får INTE vara kvartsglas - kvartsglas släpper nämligen igenom UV-strålningen. det är därför du har kvatrsglas i dina UV-C filter. Ur filtersynpunkt går det bra med vanligt glas - hur det är med värmen där vet jag inte däremot.

MVH Lasse

Postat

vanligt glas tål inte hög värme och absolut inte snabba värme ändring typ stänk av vatten när den är upphettad.

Timo

Postat
det måste vara kvartsglas blir farlig strålning från mh

Det får INTE vara kvartsglas - kvartsglas släpper nämligen igenom UV-strålningen. det är därför du har kvatrsglas i dina UV-C filter. Ur filtersynpunkt går det bra med vanligt glas - hur det är med värmen där vet jag inte däremot.

MVH Lasse

ja ja men då tänker jag till innan jag skriver något nästa gång tack för rättelsen lasse

mvh

Postat

så mycke du vill ha ;)

det ställer du ju enkelt med nivåregleringen.

får ju dock inte va högre än skummaren :) eller kanske regleringen i andra delen

Postat

Hejsan

Det blev en Deltec mce 600 skummare, har byggt om den så att den tar vatten från skummarfacket.

Frågan är om jag ska bygga utloppet från skummaren till fack2 (början av facket) innan nivåregleringen eller låta det gå ut i karet då behövs ingen åtgärd.

Problemet är den tjocka röret från skummaren är svårt att få den ner i facket, där går ju inloppet ochså till skummaren.

Timo

post-5496-14468921468902_thumb.jpg

post-5496-14468921469079_thumb.jpg

Postat

kan man mäta vattennivån någon annan stans det är för låg nivå i returfacket eller så måste jag förlänga mätprobena har Trop tronic nivåsensor 5 / III - N dessa är ca 15cm långa.

Timo

Postat

jag fick göra en special förlängning på min påfyllning. tog 2 st hållare till aquabee pumpar och limmade ihop så jag fick ner nivåmätaren en 15 cm till

Postat

Lite nya bilder, tagna med mobilen inte så bra, ska ta med kameran när jag hinner.

(Vattnet är lite grumligt på grund av flytten)

post-5496-14468921518999_thumb.jpg

post-5496-14468921519176_thumb.jpg

post-5496-14468921519355_thumb.jpg

post-5496-14468921519533_thumb.jpg

post-5496-14468921519711_thumb.jpg

• 2 veckor senare...
Postat

Hej

Har köpt en EHEIM aquaball 60 till Aktivtkol som jag tänkte ha i fack 4, kan man ha kvar den blåa filtret ? ska även rikta den så ytan rör på sig i fack4.

MVH

Timo

Postat

Hej

Förslag på Ljustider, har maxspect 170W med 3 steg Blå+Vit+Vit samt en T5 med 2x54W där båda rören tänds samtidigt så jag kan tända i 4 steg då.

MVH

Timo

Postat

Hej Ragman

maxspect 170W ger lika mycket som orginal AQ MH (2x150W) fast jag hade billiga kina lampor på den, så det är klart bättre ljussättning på max-s, sen gör nya T5 det där extra ljuset som saknades innan, har en glo 2x54W med gemensam reflektor i egenbyggd armatur.

Klart nöjd med ljuset hittills, led ger samma gnister i vattnet som MH : )

Vänsterbild bara T5 höger både T5 o Led, ursäkta för dåliga bilder (mobil)

Timo

post-5496-14468921646625_thumb.jpg

post-5496-14468921646814_thumb.jpg

• Skapa Ny...