Gå till innehåll

Osmolator eller doserbmpar


campokatt

Rekommenderade inlägg

Har ett tag gått och funderat över hur jag ska ta hand om mitt mollyhotell på bästa sätt. Tänker då på att få det så underhållsfritt och bra på alla sätt.

Ljus, skummare och cirkulation har jag löst på ett bra sätt. Har även ett Biopelletsfilter på väg.

Nu gäller det att få till top off vatten och tillsatser.

Hade först tänkt att bara köra med en osmolator och kalkvatten i en dunk för att sköta detta. Och sedan komplettera med nått pulver nån gång i veckan om det skulle behövas.

Nu börjar jag mer luta åt att köpa en 3kanalig doserpump och köra balling. Antar att jag kan se till att lösningarna är så utspädda att jag får i den största delen av topoff även här. Så jag kanske bara måste hälla i mer nån gång i veckan... Skulle detta funka som ett starkitt?

http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=1403

Det följer ju inte med nått natriumfritt salt här??

Andra förslag?

Kan man köpa nån form av flotör som kan agera överfyllnads skydd till en doserpump som denna? Isåfall skulle man ju kunna använda en kanal till vanligt vatten och dom andra två till CA/MG och Bikarbonat... Vattenbyte varannan vecka löser kanske obalansen av joner.

Detta kanske ni tycker känns som overkill för ett litet kar som ett molly. Men jag har lite planer på en större burk till hösten... Då är ju både osmolator och balling tänkt att användas...

Ja, lite åsikter vore roligt.

Hur effektivt är kalkvatten?

Jag kanske har nån liter som dunstar varje dygn som det är nu. Och karet fullt med diverse LPS och SPS.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det där är för balling light, Då använder man inte det natriumfria saltet, Om du använder balling så kommer du inte att behöva köra med kalkvatten. varför ska du ha en flottör till doserpumpen?

Tre kanaler på pumpen. Två att dosera Ca/Mg och Bikarbonat. den tredje skulle då fylla på topoff vatten till en viss nivå som styrs av flotören. Tänkte om detta funkade utan särskild dator.

Men jag tror jag kör med Osmolator och kalkvatten till en början. Övriga tillsatser får göras manuellt veckovis med pulver. Det är nog enklast så.

Doserpumpar får bli när jag startar nytt och större kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör ca,mg och bikarbonat på en varsin kanal, tror inte du kan koppla in en flottör på någon smidigt sätt så den styr kanalen på doserpumpen. iallafall inte utan att börja skruva i skiten. Möjligen kan du dosera på ett ungefär din avdunstning med doserpumpen, men då känns en osmolator som en bättre lösning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mmm, sen inbillar jag mig att jag kan göra en lite mera utspädd lösning av Ca/Mg och köra istället för kalkvatten om detta inte skulle räcka till. Och sedan bara dosera KH manuellt...

Vi får se. Osmolator är beställd.

I så fall tycker jag att du ska göra tvärt om... blanda bikarbonat i påfyllnadsvattnet och dosera kalcium och magnesium vid sidan av. KH sjunker ner till farligt låga nivåer betydligt snabbare än kalcium och magnesium.

Så gjorde jag själv innan jag skaffade en doserpump, funkade väl sådär... avdunstningnen påverkas för mycket av temp och luftfuktighet i rummet för att det ska bli riktigt stabilt.

Innan dess körde jag kalkvatten men slutade med det efter att påfyllningen slaggat igen när jag var på semester, vilket resulterade i runt 5 döda koraller/fraggar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...