Gå till innehåll

occelaris


xeniax

Rekommenderade inlägg

Skriver detta i ett enskilt nytt post.

Mitt andra akvarium ligger på 200 liter.

Det jag fundera på här är att jag just nu har 3 clowner.

Hur många fler kan jag ha ?

Sen undra jag hur det kommer sig att mina vanliga clowner ger sig på min enskilde svartvitta occelaris vad kan det bero på ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ett clownpar på mitt 180l akvarium, jag prövade att ha ytterligare ett par men det gick inte. Clowner som bildar par tar ett revir i akvariet, det reviret försvarar dom mot andra clowner och frökenfiskar. I ett 200l akvarium kan du nog inte ha mer en ett par med clowner utan att de kommer ge sig på de andra, de betyder inte nödvändigtvis att dom dödar de andra fiskarna men de kommer vara "mobbade" av paret. Jag skulle satsa på bara 2 clowner och sen andra fiskar, som inte är clowner eller frökenfiskar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ett clownpar på mitt 180l akvarium, jag prövade att ha ytterligare ett par men det gick inte. Clowner som bildar par tar ett revir i akvariet, det reviret försvarar dom mot andra clowner och frökenfiskar. I ett 200l akvarium kan du nog inte ha mer en ett par med clowner utan att de kommer ge sig på de andra, de betyder inte nödvändigtvis att dom dödar de andra fiskarna men de kommer vara "mobbade" av paret. Jag skulle satsa på bara 2 clowner och sen andra fiskar, som inte är clowner eller frökenfiskar.

Aw okej, Nej för jag hade först mina vanliga clowner i mitt stora kar sedan köpte jag en svarvitt occellaris och släppte ner men pågrund av just som du säger mobbningen flyttade jag ocellarisen tillbaka till mitt 200 liters kar.

Sen hörde jag att man kunde testa med att släppa ner vanliga clownerna sist så den svarvitta var först i karet. Det är dag 2 nu i 200 liters karet med vanliga clownerna. Vart lite små tjaffs mellan dom för en sacrophyton som bådda parter vill vara i. Men tror du om jag skaffar en svarvitt till att det blir jämnare att man har 2 vanliga och 2 svarvitta kan inte vara som så att han är mobbad för att han är själv och en annan färg eller är det kanske absurt. Har sett akvarium med bara clowner i så tycker ju det borde gå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Clowner fungerar generellt så att när de är små är de inte könsbestämda, när de växer lite så blir den största hona och den näst största hane, är det flera i gruppen så förblir de "barn". Har man många små clowner i ett akvarium så kan det ta år innan ett par bildas, men har man bara två så kan det gå väldigt snabbt. När ett par bildats så accepterar den inte andra clowner i samma utstäckning som de gjort tidigare. Det finns dock dom som har flera clowner i samma kar, men paret kommer alltid att dominera de andra, jaga dom och i västa fall skada/döda dom, beroende på vilken sorts clown det är och hur stort akvariet är. Skulle du skaffa ännu en svartvit clown skulle den också bli mobbad, men dom två svartvita skulle nog må lite bättre för mobbandet skulle vara utspritt på två fiskar istället för en. Dom skulle med största sannolikhet inte bilda ett nytt par utan skulle istället infinna sig i botten av hierarkin, som "barn".

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror inte heller att den svartvita clownen är mobbad för att den är annorlunda, det är nog för att de andra är ett par och den är tredje hjulet.

Okey. Tack för svaret :)

Det hjälpte än så länge har det gått bättre än sist men kanske kan bero på att dom inte funnit ordentliga revir. Hoppas på det bästa annars får det helt enkelt bara vara dom två i framtiden. Ska absolut tänka på det i framtiden att man ska släppa ner alla som " barn " om man ska ha flera.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...