Gå till innehåll

Flöde i pumpen på en Tunze 9002


knabbuziak

Rekommenderade inlägg

Hej Gabriel,

Tunze 9002 har inget direkt vattenintag som du kan koppla en retur till. Skummaren står fritt i vattnet och suger in vattnet via mindre hål i "chassit".

"The protein-containing aquarium water diffuses into the skimmer through the opening in the bottom and on the rear..."

Med det sagt så beror det på ganska många omständigheter (skummar fackets dimensioner, skummarens placering, mm) och ganska mycket tur ifall du ska lyckas få allt inkommande vatten in i skummaren innan det rinner över till nästa fack.

Om det inte är så att du råkar sitta på en tunze 9002, så skulle jag rekommendera dig att titta efter en annan skummare. Inte för att tunzen är dålig (jag har en själv), men för en sumplösning och möjlighet att seriekoppla inkommande vatten med tex biopellets filter och sen skummare, så ger en "klassisk" skummare mer möjligheter i ditt fall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är lite en fråga om plats åxå... Tunzen sticker inte upp så mycket och jag har en plan på hur jag ska få in så gott som allt vatten genom skummaren... Men för att kunna dimensionera de andra delarna måste jag veta vattenflödet genom pumpen i skummaren. Det står inte på själva pumpen om man plockar isär skummaren!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Besvarar min egen fråga delvis... Jag gick in på Tunzes hemsida för att kolla reservdelarna, och pumpen (=1073.008]1073.008) som sitter i nya versionen av denna skummaren har ett flöde på 150-800 L/h och en effektförbrukning på 3-8W. Om man läser på skummaren så står det att den har en förbrukning på 8W, så jag antar att det innebär att man kör den på full effekt. Men eftersom man har en injektor på vägen, innebär det att man har ett vattenflöde på omkring 500-700L/min?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...