Gå till innehåll

LS från kartong


joh3

Rekommenderade inlägg

Hej.

Köpte LS direkt ur kartong från en väl ansedd butik i Sthlm. Stenen har legat i mitt kar nu i nästan exakt 2 veckor. Jag har inte sett nåt liv ännu och efter ca 1 vecka mätte jag nitriten för första gången (JBL) och den var skyhög. Har sedan dess mätt varje dag och jag ser ingen tendens till att den är på väg ner.

Är detta normalt?

Antar att det tar lite längre tid med okurerad sten, men nåt liv borde man väl se? Det sitter en hel del mossliknande alger på några stenar, samt nåt som ser ut att ha varit små rörmaskar mm.

Nån som har erfarenheter att dela med sig av så vore jag tacksam. börjar nästan tro att stenen är död :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej.

Köpte LS direkt ur kartong från en väl ansedd butik i Sthlm. Stenen har legat i mitt kar nu i nästan exakt 2 veckor. Jag har inte sett nåt liv ännu och efter ca 1 vecka mätte jag nitriten för första gången (JBL) och den var skyhög. Har sedan dess mätt varje dag och jag ser ingen tendens till att den är på väg ner.

Är detta normalt?

Antar att det tar lite längre tid med okurerad sten, men nåt liv borde man väl se? Det sitter en hel del mossliknande alger på några stenar, samt nåt som ser ut att ha varit små rörmaskar mm.

Nån som har erfarenheter att dela med sig av så vore jag tacksam. börjar nästan tro att stenen är död :(

Betr stenen så låter det som du också köpt ODLAD LS (precis som mig ) & som jag förstått det så kan man inte vänta sig så värst mycket av ÖVRIGA lägre stående djur så att säga MEN det finns säkert dom bakterier som en LS egentligen är till för (Aneroba =syreälskande & Areoba =syre hatande bakterier ) På min sten som jag köpte odlad så var det också dött så när som små gröna alg skott & INGET annat & även nu efter flera månader i gång så är det fortfarande dörr på stenarna sånär som brun algerna. SÅ jag tror nog att du kan andas lugnt betr den biten :cool:

SEN beträffande Nitriten så är det så vitt jag förstått VANLIGT att värdena speciellt ammoniak/nitririt/nitrat.ph är uppe i skyarna i starten av burken men när saker & ting börjat gå in sig (MINST en MÅN ) så börjar värdena lugna ner sig igen. hemligheten med salt är KUNSKAP ,TÅLAMOD & sist PENGAR ;)

Så du behöver INTE ta prov VARJE dag (räcker nog med en gång i V )

& som sagt försök att ta det lugnt & låt burken i LUGN & ro gå in sig så skall du se att det nog blir bättre ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det du inte ser i stenen som lever är bakterier.

Allt som man kan få i övrigt med stenen i form av krabbor, rörmaskar, korallfraggment och liknande är ren bonus.

Beroende på var stenen är tagen, på vilket djup och från vilken världsdel så kan den se olika ut, ha olika mycket djur på/med sig och även verka helt död.

Har du någon form av näringsexport i karet, en skummare tex? Eller har du gjort något vattenbyte? Har du i några startbakterier i karet utöver de som är i stenen?

Hur stort är karet och hur mycket sten köpte du? Är detta all sten du har i karet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köpte 12kg till ett 125l kar (50x50x50). Stenen är från Bali om jag inte minns fel. Den var fuktig och inlindad i tidningspapper då jag köpte den. Plockade nämligen själv ut de stenar jag ville ha från lådan.

Stenen står just nu och puttrar med hyfsad cirkulation (ca 3000l/h) samt skummare. Efter att ha jobbat med scapen då jag la i stenen så gjorde skummaren ett väldigt bra jobb. Riktigt svart vatten i koppen när jag tömde den. Men nu, en vecka senare är det inte lika skitigt i koppen längre.

Inget övrigt finns i burken. Inga vattenbyten är gjorda bara påfyllning av avdunstat vatten.

Har cirkulationen riktad mot vattenytan så där stormar det rejält och det rör även på sig i övriga karet, dock inte lika mycket. I övrigt har jag inte tillfört nåt, bakterier eller dyl.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köpte 12kg till ett 125l kar (50x50x50). Stenen är från Bali om jag inte minns fel. Den var fuktig och inlindad i tidningspapper då jag köpte den. Plockade nämligen själv ut de stenar jag ville ha från lådan.

Stenen står just nu och puttrar med hyfsad cirkulation (ca 3000l/h) samt skummare. Efter att ha jobbat med scapen då jag la i stenen så gjorde skummaren ett väldigt bra jobb. Riktigt svart vatten i koppen när jag tömde den. Men nu, en vecka senare är det inte lika skitigt i koppen längre.

Inget övrigt finns i burken. Inga vattenbyten är gjorda bara påfyllning av avdunstat vatten.

Har cirkulationen riktad mot vattenytan så där stormar det rejält och det rör även på sig i övriga karet, dock inte lika mycket. I övrigt har jag inte tillfört nåt, bakterier eller dyl.

Låter som om den kommer från samma ställe som min då :) Tror nog att du med LUGNT samvete kan utgå från att stenen är fullt levande ;)

Betr skummaren så har jag samma här min vän i början KOLSVART GEGGA men efter som att jag ännu inte påbörjat Nitrifications processen & belasta burken så har även min skummare ett tag tidigare (innan brunalgerna dök upp ) skummat vitt

SÅ IGEN jag tror nog att du kan ta det LUGNT så skall du nog se att det reder sig ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Glömde att nämna att jag även kör fosfatremover och lite filtervadd i filterdelen i min Tunze Reefpack 200. Filtervadden rengörs kanske varannan dag.

Tack Salltis för dina synpunkter. Antar att det är tålamodet hos mig som är största problemet :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Glömde att nämna att jag även kör fosfatremover och lite filtervadd i filterdelen i min Tunze Reefpack 200. Filtervadden rengörs kanske varannan dag.

Tack Salltis för dina synpunkter. Antar att det är tålamodet hos mig som är största problemet :)

om du har Tunze så är du VÄL utr. :cool: (själv har jag Tunze Reefpack 500)

Ingen orsak min vän :ler: (HAHAHA jo du jag har fått lära mig den läxan den LÅNGA DYRA vägen tidigare år )

LYCKA till med burken & kom ihåg TÅLAMOD / KUNSKAP ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, nu efter dryga två veckor börjar nitriten sjunka rejält. YES!

Innebär detta att nitrittoppen är över? Verkar ju som att jag haft hög nitrit från start.

Jag har inte fått någon algexplosion i karet utan allt ser ut ungefär som när jag startade.

Är det lugnt nu att hälla i levande sand och städpatrull eller bör jag vänta ett tag till?

Om jag inte uppfattat allt fel så kommer väl nitraten stiga nu när nitriten är på väg ner? Hur farligt är det?

Min fraga alltså, vilka vattenvärden måste jag ha koll på nu när nitriten snart är borta och innan jag tillsätter varelser i karet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, nu efter dryga två veckor börjar nitriten sjunka rejält. YES!

Innebär detta att nitrittoppen är över? Verkar ju som att jag haft hög nitrit från start.

Jag har inte fått någon algexplosion i karet utan allt ser ut ungefär som när jag startade.

Är det lugnt nu att hälla i levande sand och städpatrull eller bör jag vänta ett tag till?

Om jag inte uppfattat allt fel så kommer väl nitraten stiga nu när nitriten är på väg ner? Hur farligt är det?

Min fraga alltså, vilka vattenvärden måste jag ha koll på nu när nitriten snart är borta och innan jag tillsätter varelser i karet?

det innebär att NU börjar akvariet så sakteliga att gå in sig min vän = LS & skummaren har börjat att ta bort dom skadliga ämnena )

Överlåter med varm hand den frågan åt mer kunniga akvarister

Det är så vitt jag vet NORMALT min vän då det tar en liten längre tid innan algerna = brunalger ) kommer

skulle nog vilja råda till att avtacka ett tag till då det fortfarande KAN bli vajsing med värdena (som jag sa tidigare MINST en mån av inkörning & se att SAMTLIGA värden är i ordning INNAN man sätter igång ( =befolkar ) burken

Svar JA att Nitraten stiger för högt är INTE bra & därför så är MITT råd AVVAKTA ett tag till min vän HELST skall du ha 0 på både Nitrat & Nitrit

Här är en UTOMORDENTLIGT BRA länk från en här på SG som kan förklara saker lite bättre min vän. https://www.saltvattensguiden.se/forumet/attachment.php?attachmentid=14990&d=1181754240

Kul att det går åt rätt håll -Tummen upp MEN som jag sagt TÅLAMOD ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...