Gå till innehåll

Dimma med profilux


Aufgedyng

Rekommenderade inlägg

Tjena,

Jag har börjat titta lite på en profilux (leksaker är kul:) ). Någon som har lite erfarenhet kring tillbehör och vad jag behöver för att komma igång med att dimma original belysningen på mitt Juwel 190 om det nu går?

Står inte så mycket om medföljande belysning: 220-240V 2x28W 590mm

--Mats

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är jag inte helt säker, men tidigare så har i alla fall inte Juwel levererat dimmbara drivdon på sin T5 ramper, så jag är tveksam till det har ändrats.

Så om du ska få till det måste du troligen byta ut drivdonen.

Men någon annan kanske har annan info. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du behöver troligtvis en dimmbar ballast till din armatur. Profilux kommer med styrningar för 1-10 V styrning för dimmningen. Den går att mjukvaromässigt ställa in till dimmbart 0-10 V också - eller 0-6 V osv. Tillbehör till Profilux är DALI styrningar (medger adresserbara armaturer) och rena PWM styrningar också.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det va ganska länge sen jag pillade med elektronik på kretskortsnivå :) det finns alltså ingen lösning där man dimmar 220 till rampen direkt på något vis? Man måste alltså in och skruva i armaturen?

Du måste byta ballasten till rören till en dimbar.

Mvh manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, tror ni att det är värt att bygga den T5 ramp jag har eller ska man satsa på något bättre kanske.

Är det en ramp med två rör så kanske du ska låta den va som den är o försöka bygga ut med två rör till som är dimbara så du får totalt fyra rör istället.. Mycket hänger på vad du vill ha i karet.

Mvh manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla råd! Eftersom jag är ganska ny på salt så tänkte jag inte börja med dom svåraste och mest ljuskrävande korallerna men det vor ganska snyggt att kunna dimma. Som du säger Janne blir det kanske inte helt lätt att ta sign in i plastrampen, inte skruv bara limmade plastnitar men om man borster från det va det görbart eller är risken för stor att den blir helt sabbad?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla råd! Eftersom jag är ganska ny på salt så tänkte jag inte börja med dom svåraste och mest ljuskrävande korallerna men det vor ganska snyggt att kunna dimma. Som du säger Janne blir det kanske inte helt lätt att ta sign in i plastrampen, inte skruv bara limmade plastnitar men om man borster från det va det görbart eller är risken för stor att den blir helt sabbad?

Om du verkligen planerat att inskaffa ghl system så titta runt efter en helt ny ramp eller ett komplett DIY om man nu vill det.. Kommer ändå att gå sjukt mycket cash till systemet så själva rampen kanske inte blir det dyra.. Detta är nu min uppfattning, känner du att pengarna inte finns, så titta runt ordenkligt på ghl prylarna så du bildar dig en idé vad prisbilden blir i slutändan.

Mvh manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Visst är det görbart. Jag gick in med dremeln från översidan och fick öppna på flera ställen för jag visste inte vart drivdonet satt. Så den bli sig ju inte riktigt likt efteråt. Sen kan man lika gärna täcka hela mittsektionensöversida där med en tunn plexi elller något annat lämpligt. Kanske sätta in en liten fläkt för att dra ur lite värme också när man ändå har öppet. Jag har tyvärr inte min kvar nu så jag kan inte kolla vart drivdonet sitter heller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...