Gå till innehåll

Mörkläggning


Nordin

Rekommenderade inlägg

Har svept in mitt akvarium i handdukar och ska mörka i 3 dagar pga alger men eftersom jag inte har någon sump så oroar jag mig lite över syresättningen i karet, samt att när algerna dör så borde någon form av överskott bildas och komma ut via ytan? Eller har jag fel?.

Sent from my iPhone4 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När algerna dör förbrukas syre och du får heller inte det dagliga syretillskott som du alltid får annars pga fotosyntesen. Se till att du har pumpar riktade mot ytan, kör skummaren - om du har någon - för fullt.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När algerna dör förbrukas syre och du får heller inte det dagliga syretillskott som du alltid får annars pga fotosyntesen. Se till att du har pumpar riktade mot ytan, kör skummaren - om du har någon - för fullt.

MVH Lasse

Det var ju i den stilen jag hade tänkt så jag hade någorlunda rätt iallafall, har en streamer på 2500l/h mot ytan samt en på 15000l/h som virvlar på rätt bra mot ytan, samt att den sitter just brevid skummaren så den bör trycka luft runt i karet, luftskruven till skummaren (tunze 9002) är max utskruvad, på gränsen till bortplockad, så jag hoppas syret räcker till.

Sent from my iPhone4 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...