Gå till innehåll

Mikrobubblor


Rekommenderade inlägg

Tjena,

Håller på att dra igång mitt nya Juwel 190. Provkörde all teknik för något vecka sedan och allt verkade ok men nu när efter jag blandat i saltat började skummaren ge mängder av mikrobubblor. Jag har läst och testat en del prylar här på forumet som att maxa luften men har fortfarande problem.

Kan det vara en inkörningsgrej?

Jag har en Aqua System Skimm 1200 och använder sump, det är ganska trång i sumpen så jag vet inte om det finns någon plats att bygga en bubbelfälla.

--Mats

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ett rör från skummaren som går ner i en liten filter låda som är tänkt att vara någon form av bubbelfälla men det funkar ju sådär :)

Bifogade en bild, vet inte riktigt om jag fattar hur du menar med PET-flaskan, ska jag kapa toppen på den och låta den fyllas och svämma över?

post-5542-14468921540867_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jupps precis. Du sätter utloppet i flaskan eller en annan hög burk. Du klipper av toppen på den alltså. så måste ju vattnet rinna över kanten innan det kommer ut i sumpen. Då försvinner mycket bubblor. Jag körde såhär med framgång sisst jag hade igång min skummare. Ska göra så igen när jag startar den i mott nya kar.

Kostar inte så mycket att pova iallafall..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Allting bubblar och skakar lite i början. Efter ett tag så slutar dom flesta (utom RSM130 orginal..) skummare att producera mikrobubblor. Låt den köra nån vecka så tror jag att det försvinner av sig själv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Flaskan gick över ytan.

Jag slängde i en till filtermatta i den medföljande bubbelfällan och då minskade det något. Jag ger det en chans, ska ändå köra in karet och då är det kanske inte så kritiskt med lite bubblor eller?

Saken är att bubblorna är så sjukt små så dom verkar slinka genom det mesta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...