kebox Postat 15 mars 2011 Postat 15 mars 2011 Har ett AM Percula så sumpen sitter som ryggsäck på karet matning avvätskorna måste ske uppifrån och man vill gärna gömma behållarna imöbeln.Pumpen är en "TEC III NG" klarar denna att trycka/suga vätskorna dendryga metern utan att det blir backflow i slangarna om inte kan mankompletera med backventiler.Kjell Citera
Ouscazz Postat 15 mars 2011 Postat 15 mars 2011 Min Grotech III'a trycker utan problem upp Ballingvätskorna i den interna sumpen i vårt Juwel Trigon 350L, tror det är runt 130 cm högt. Pumparna tätar mellan doseringarna så det blir inget back flow. Citera
maxium Postat 15 mars 2011 Postat 15 mars 2011 Från ManualenThe dosing pumps have self-suction-effect. Suction height 8 metre H2O pressure height 10 metre H2O./Nissen Citera
PeterGG Postat 15 mars 2011 Postat 15 mars 2011 men sen. vad händer när gummit blir gammalt? och brister(tips. BACKFLOW). Skulle inte riskera att skapa hävert och rekommederar alla vidta åtgärder iform av att inte ha sina ballingslangar i kontakt med akvarie-vattnet utan att låta dem droppa i. Citera
Ouscazz Postat 15 mars 2011 Postat 15 mars 2011 men sen. vad händer när gummit blir gammalt? och bristerIngen katastrof eftersom slangen inte innehåller många ml vätska. Sen är det nog klokt att serva sin doserpump lite då och då, nya gummislangar etc. Citera
_Manne_ Postat 16 mars 2011 Postat 16 mars 2011 Jag har satt backventiler på mina två doserpumpar. Bara för att vara safe.Dom sitter på trycksidanMvh ManneSent from my iPhone using Tapatalk Citera
PeterGG Postat 16 mars 2011 Postat 16 mars 2011 Ingen katastrof eftersom slangen inte innehåller många ml vätska. Sen är det nog klokt att serva sin doserpump lite då och då, nya gummislangar etc.Men om man har stuckit slangarna i akvariet, och pumpen står under den vattennivån, så får du hävert. dvs när slangarna brister, så först töms vattnet i slangarna ut, det är ingen katastrof, men efter det fortsätter det suga.. detta gäller bara om man låter slangarna i akvariet vara under vattenytan Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.