Gå till innehåll

Vad har hänt med min Sarchophyton


Ove.P

Rekommenderade inlägg

Hej

Inhandlade min första mjukkorall, Sarchophyton, för ca 3 veckor sedan. Den har sett fin ut och haft polyperna ute ända tills i Fredags.

Det har alltid dröjt ca 10-20 min efter det att ljuset har tänts på morgonen innan polyperna har kommit fram men nu syns dem inte alls.

salinitet 1.022-1.023

pH 8.0-8.5

Nitrit 0

Nitrat 0.2

Karet är startades i början på Februari. Jag har ca 30 kg LS samt levande sand jag hittills inte haft mätbar nitrit i karet. Jag tillsätter ca 0.5 ml aminosyror och vitaminer, Ultra mins, varannan dag. Övriga innevånare, putsarräkor, eremitkräftor och knappar ser ut att må bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den håller troligtvis på och byter skinn, nåt dom gör lite nu och då.

Kort o gott inget att oroa sig för ;)

När man frågar om koraller så kan viss grundinfo vara bra om Kh Ca Mg, annars blir det bara vilda gissningar och massor med motfrågor...

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=25197

Är en mer ingående formulär där du även kan ställa frågorna till dig själv för att dubbelkolla om det är nåt du missat.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den håller troligtvis på och byter skinn, nåt dom gör lite nu och då.

Kort o gott inget att oroa sig för ;)

När man frågar om koraller så kan viss grundinfo vara bra om Kh Ca Mg, annars blir det bara vilda gissningar och massor med motfrågor...

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=25197

Är en mer ingående formulär där du även kan ställa frågorna till dig själv för att dubbelkolla om det är nåt du missat.

//NiXoN

Ok tack så mycket. Ska sätta upp Kh, Ca och Mg tester på inköpslistan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mycket troligt det som Nixon säger.

Kan också vara att du har ändrat belysningsförhållandena, men det hade du nog skrivit om isf. Min Sacro tjurade i en månad efter att den hamnade under LED belysning.. Nu är den på väg tillbaka men lite blekare (bokstavligt talat) än tidigare..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är vanligt att Sarcophyton och vissa andra läderkoraller ömsar skinn, under denna period är polyperna indragna och korallen kan se allmänt dålig ut. Efter ett par dagar/veckor så har den ömsat skinn och ser då fin ut igen med alla polyper ute. Läderkoraller, däribland Sarcophyton är i min mening i princip odödliga. Ni kan misshandla dom med dåliga vattenvärden och fysikt trauma utan att dom dör. Om andra saker i karet lever så behöver ni nog inte oroa er.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Hej

Jag har haft lite dålig koll på mitt saltkar den senaste veckan och upptäckte till min förskräckelse att korallen blivit grön, en tunn hinna av grönalger hade börjat växa på den, jag skrapade bort algerna med "fingret". Det verka som det var helt rätt ty 2 dagar senare så har några polyper vågat sig fram, så den är i alla fall inte död, ännu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en ganska stor läderkorall som brukar ömsa skinn då och då. Det som händer är att korallen drar ihop sig och blir mycket mindre, tappar färgen, drar in alla polyper. Kort sagt ser den väldigt vissen ut. I slutet av ömsningen brukar jag också se ett tunnt lager, skinn, några mm utanför korallen vilket jag antar är det gamla skinnet eller liknande som sedan försvinner av sig själv. Utan att vara expert som skulle jag gissa att det är det som händer. Jag har märkt att skinnömsningen triggas av att jag håller på och stökar i akvariet och kommer åt korallen. Det kanske bara är tillfälligheter men det känns som att den ömsar när man stör den för mycket.

/Jacob

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...