Gå till innehåll

Varför lågt KH vid koltillsats?


Klas

Rekommenderade inlägg

Innan kolkälla-tillsatser började bli vanligt körde de flesta med KH på 10-13 med motiveringen att det ger lite säkerhetsmarginal (t.ex ett stabilare pH). Plötsligt kom Zeovit-metoden och där rekommenderades "naturliga" värden (d.v.s. kring 7). Nu verkar det som att alla kolkälla-tillförselmetoderna rekommenderas att köras med lägre KH (vilket gör metoderna känsliga för haveri i buffert-tillförselsystemet.

Mina frågor är varför vill man ha lägre KH? Vad sker om man kör KH på 10-13?

Enda förklaring jag hittills sett är att högre KH skulle binda fosfater vilken då skapar obalans... Det låter som en krystad förklaring. Att det skulle vara för lite fosfat tillgängligt tror jag inte på.

/Klas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant ämne.

En del har rapporterat både STN och RTN från basen och uppåt vid högt KH och tillsats av en kolkälla (vodka/socker el.dyl.).

Andra har upplevt s.k. "burnt/burned tips", dvs. "brända" toppar på sps-koraller under samma förutsättningar, dvs. vid högt KH och samtidig kolkälletillsats.

Tredje har inte noterat några negativa effekter alls. Ta t ex folket som kör med den italienska "Blue coral method", aka Pappone, där man matar hårt med mixat foder som bl.a. innehåller socker, dock i tämligen små mängder. Med denna metod håller man värden på cirka 15 KH, 1500 Mg och 500 Ca.

Ingen verkar dock veta varför en del får problem medan andra klarar sig. Kemigurun Randy-Holmes Farley på www.reefcentral.com har försökt ta reda på orsaken, men såvitt jag förstått inte kommit någonvart, se här:

http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?threadid=1297225

Som en liten parantes här nämnde Randy i den länkade tråden på sidan tre att han kunde öka KH till 28 och kalcium till 1500 utan att det fällde ut. Det vore intressant att veta hur man kan göra något sådant:

I agree, but my primary reason was to know if there was at least the possibility that some corals might thrive especially well at highly elevated conditions, say 10 meq/L (28 dKH) and 1000-1500 ppm calcium. I can get seawater to those conditions without precipitation, so I wanted to see if the problems that folks see are ubiquitous and understood, or as it appears more the case, not always observed.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...