Gå till innehåll

Måste man ha?


Majki01

Rekommenderade inlägg

Ok, ja då skulle jag oxå kört med skummare..

Ett tips är att det brukar inte bli bra när man kompromissar för mycket.

Du vill ha akvariet på en viss plats, då kan du inta ha sump vilket leder till att du inte kan ha skummare osv... Till 200l skulle jag säga att sump är ett måste för att få till det bra.

Ytavrinningsboxar har jag oxå dålig erfarenhet av, omöjliga att få tysta nog. Slurpar och sörplar. Borrade akvarier är mycket bättre, men minst två hål ner till sumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, du måste inte ha skummare. Men...

Fördelar:

1. Som det står lite högre upp, det syresätter vattnet.

Men har man högre cirkulation i karet så kan det vara så att man inte behöver denna extra syresättning

2. Du får ut massa skit ur karet.

Men har du mycket levande sten kommer du "bli av" med kvävet den vägen. Dock är det så att fosfaterna blir du inte av med lika lätt. Här måste man ha någon sorts remover för att allt inte ska lagras i stenen.

Nackdelar:

1. Ljudnivån runt akvariet höjs.

Men det är bara att köpa en "tyst" skummare så blir det inte så stor höjning eller stoppa in i ett isolerat utrymme.

2. Du kan inte särskilja vad det är du plockar ut ur akvariet. Likväl som att du tar ut sådant som du inte vill ha där så plockar du ut sådant som koraller och pods och liknande skulle ha nytta av.

Hälsningar

Hellman

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skummaren gör lite mer saker än att "skumma". Den är bland annat effektiv på att växla gaser mellan vatten och luft, dvs lufta ditt akvarium. På natten har du ett relativt stort överskott av koldioxid som sänker pH. Att ha en skummare igång nattetid gör att du inte får lika mycke pH sänkning som om du inte har igång den.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så med andra ord kan det bli rätt negativt att ha den avstängd på natten?

Om man säger som så - att om jag skulle köra skummare med avbrott så vore det just på natten och fram några timmar efter ljuset gått på som jag skulle låta den gå :)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Avstängd från 23 till någon gång mellan 07-08 hade fungerat då?:)

Lasse Jag tolkar dig som rätt erfaren ! Du har möjligtvis inte något tips på hur jag ska gå tillväga med slimline hörnan?.

Min tanke är att ordna en slimline hörna helt tätt. och ha en "kam" På den så vatten rinner ner i i hörnan i samma takt som skummaren och uv pumpen blåser ut det i igen så att vattnet inte kommer kunna stiga i höjd med att dränka koppen. Då skummaren är 45 cm och akvariet 50 cm så skummarkoppen kommer ju liksom va i höjd med kammen... Men jag är lite fundersam på hur det hade gått när jag stänger av skummaren på natten.. då lär ju denna "hörna" fyllas med vatten enda upp till skummar koppe.. och det kan ju inte va bra?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Avstängd från 23 till någon gång mellan 07-08 hade fungerat då?:)

Lasse Jag tolkar dig som rätt erfaren ! Du har möjligtvis inte något tips på hur jag ska gå tillväga med slimline hörnan?.

Min tanke är att ordna en slimline hörna helt tätt. och ha en "kam" På den så vatten rinner ner i i hörnan i samma takt som skummaren och uv pumpen blåser ut det i igen så att vattnet inte kommer kunna stiga i höjd med att dränka koppen. Då skummaren är 45 cm och akvariet 50 cm så skummarkoppen kommer ju liksom va i höjd med kammen... Men jag är lite fundersam på hur det hade gått när jag stänger av skummaren på natten.. då lär ju denna "hörna" fyllas med vatten enda upp till skummar koppe.. och det kan ju inte va bra?

Nu missförstod du mig - det är absolut då jag skulle låta den vara på för att lufta ut så mycket koldioxid som möjligt.

Du får det väldigt svårt att få ihop en tät hörna av bara slimline. Jag skulle gjort så att jag limmat själva hörnan av glas och sedan satt slimlinen på glaset. tänk bara på att du kommer att få en högre yta i karet än vad du räknar med när du sätter igån pumpar och annat. Lite beroende ytan av kammen. Gör den glasskiva där kammen skall sitta åtminston 1 - 2 cm lägre än den nivå du vill ha i akvariet. sedan kan du testa med pumpar och annat hur du skall placera kammen. Den här hörnan kommer också att vara rätt så känslig för avdunstning, det är endast här du kommer att märka att det dunstar vatten. det kan du motverka genom att åtminstone ha en förbindelse på lägre nivå - det vore också bra om den var reglerbar så att du exempelvis skulle kunna ställa så 25 % går via ytan och 75 % från botten in i "filterhörnan". Stänger du av skummaren under natten så kommer det - om du inte har en separat cirkuleringspump - att bli samma nivå i akvariet som i facket - helt riktigt.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ah nu när jag läser på datorn så gick det bättre än lilla telen så nu ser jag att jag missförstod!

Men om jag har raster längst ner i "hörnan" fylls då inte hela hörnan med vatten? eller det fylls bara till där rastern slutar?

aa jag har inte skrivit helt korrekt ser jag! glas har jag redan! så det blir ju en hörna i glas som kommer "kläs" i slimline!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Asså, måste och måste, det behöver man inte, men min lokala säljare sa att jag inte borde köra utan skummare, för att det kräver väldigt mycket vattenbyten då och saltvatten är ju pengar ^^ Det är ju bättre att göra en investering på en skummare som gör att du håller bra vattenvärden så att dina pengar kan gå till bättre saker.

Om du bara ska köra på ett 100 liters kar så skadar det nog inte att köpa en skummare som jag har, WG-308. Denna gav jag 450kr för och den är otroligt bra för sitt pris.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ah nu när jag läser på datorn så gick det bättre än lilla telen så nu ser jag att jag missförstod!

Men om jag har raster längst ner i "hörnan" fylls då inte hela hörnan med vatten? eller det fylls bara till där rastern slutar?

aa jag har inte skrivit helt korrekt ser jag! glas har jag redan! så det blir ju en hörna i glas som kommer "kläs" i slimline!

Vitsen är att du på något sätt styr så att du inte får in allt vatten den vägen, det skall alltså komma in mindre vatten den nedre vägen än vad pumpen skickar tillbaka till akvariet så att en del vatten fortfarande går över via nivåkammen. Det kan bli svårstyrt och det hindrar inte att du lätt går tomt i ditt fack men det ger en del bottenvatten in till skummaren och det tycker jag är en fördel.

@ Tedd - Om det vore så väl att du slapp vattenbyten bara för att du har en skummare - det gör du inte tyvärr - även om du har en skummare så är det en fördel att byta minst 10 % varje vecka. har du ett litet kar är dessutom vattenbyte på 30 - 50 % lätta att göra och så stora vattenbyten per vecka gör att du slipper dyra tillsatser och annat. det kan alltså på sätt och vis bli både billigare och bättre med vattenbyten istället för teknisk och kemisk utrustning.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...