Guest MagnusL Postat 9 januari 2005 Dela Postat 9 januari 2005 För ett tag sen var det en hel del på forumet som provade att stoppa ner helt vanliga ostron i sina akvarier. Hur mår ostronen idag? Har dom överlevt eller kolat? Är ostron i akvariet bra eller anis? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wotan Postat 9 januari 2005 Dela Postat 9 januari 2005 Jag hade tre stycken som alla dog. Detta tog ca 3 månader. Tror att det var den höga värmen som tillstut fick dem att kasta in handduken. Mina var tagna från Holland tror jag... De som fick ostrona från varmare breddgrader gick det nog bättre för...MVH Peter Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
saltmarcus Postat 6 november 2006 Dela Postat 6 november 2006 kan man ha ostron i 20 grader varmt vatten??M.V.H Marcus Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Pidda Postat 7 november 2006 Dela Postat 7 november 2006 Var kan man hitta ostron? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Bobbo Postat 7 november 2006 Dela Postat 7 november 2006 Man kan ju plocka ostron på västkusten och dom ligger ju rätt så grunt så de borde klara upp till 25 grader under kortare perioder i alla fall. Trots allt så lever dom ju mestadelen av året med en medeltemp på kanske 10-14 grader och därmed bör detta nog vara optimalt för svenska ostron.Har inte själv testat att lägga några "svenska" djur i karet tror inte dom skulle aklimatisera sig speciellt bra där. Men hade varit tufft att fånga lite bläckfisk i Gullmarn så här års och dra ner i ett kar.... :-) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Jaken Postat 7 november 2006 Dela Postat 7 november 2006 Nu tror jag inte att de ursprungliga Ostron-trådarna finns kvar längre tyvärr. Men som jag kommer ihåg det så var det några stycken som provade "vanliga" ostron i akvariet. De köptes i fiskdisken på lokala mataffären. Någon lyckades hitta ostron som ursprungligen var odlade i Nya Zelanad om jag inte kommer ihåg fel. Dessa borde klara våra varma akvarier bättre. Annars så odlas de flesta i Holland har jag för mig.Så mitt tips till den som vill prova är att ta kontakt med din lokala chark och fråga om de kan få tag på ostron med annat ursprung än Europa. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
saltmarcus Postat 7 november 2006 Dela Postat 7 november 2006 jag tror inte att man får plocka ostron och ta hemm hursomhelst. men vet ej säkert. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Trilobite Postat 31 december 2007 Dela Postat 31 december 2007 Ostron ingår inte i allemansrätten utan tillhör den som har strandrätten. Blåmusslor däremot räknas som blåbär - bara att plocka så länge det inte är på någons tomt.Jag ploppade i ett franskt ostron för ett par timmar sedan - det lever än så länge. Frågan är om jag inte äter upp det inom ett par dagar. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.