Gå till innehåll

Hur mår ostronen?


Guest MagnusL

Rekommenderade inlägg

Guest MagnusL

För ett tag sen var det en hel del på forumet som provade att stoppa ner helt vanliga ostron i sina akvarier. Hur mår ostronen idag? Har dom överlevt eller kolat? Är ostron i akvariet bra eller anis?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade tre stycken som alla dog. Detta tog ca 3 månader. Tror att det var den höga värmen som tillstut fick dem att kasta in handduken. Mina var tagna från Holland tror jag... De som fick ostrona från varmare breddgrader gick det nog bättre för...

MVH Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

Man kan ju plocka ostron på västkusten och dom ligger ju rätt så grunt så de borde klara upp till 25 grader under kortare perioder i alla fall. Trots allt så lever dom ju mestadelen av året med en medeltemp på kanske 10-14 grader och därmed bör detta nog vara optimalt för svenska ostron.

Har inte själv testat att lägga några "svenska" djur i karet tror inte dom skulle aklimatisera sig speciellt bra där. Men hade varit tufft att fånga lite bläckfisk i Gullmarn så här års och dra ner i ett kar.... :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu tror jag inte att de ursprungliga Ostron-trådarna finns kvar längre tyvärr.

Men som jag kommer ihåg det så var det några stycken som provade "vanliga" ostron i akvariet. De köptes i fiskdisken på lokala mataffären. Någon lyckades hitta ostron som ursprungligen var odlade i Nya Zelanad om jag inte kommer ihåg fel. Dessa borde klara våra varma akvarier bättre. Annars så odlas de flesta i Holland har jag för mig.

Så mitt tips till den som vill prova är att ta kontakt med din lokala chark och fråga om de kan få tag på ostron med annat ursprung än Europa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...