Gå till innehåll

Havsorm


MathiasH

Rekommenderade inlägg

jag har jobbat som djurskötare i 9 år på två olika tropikhus skara och borås tropikhus. Du kan ha i stor set det mesta i djur väg. Med pengar och mycket kunskap så går det att få djur att trivas. tänk på att djuren ska vara fångenskaps uppfött med papper tex (cites papper om så krävs)

tänk på att gift ormar och krokodiler kan döda eller skada dig ordentigt så läs på innan och tänk på att dom växer

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 67
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

jag har jobbat som djurskötare i 9 år på två olika tropikhus skara och borås tropikhus. Du kan ha i stor set det mesta i djur väg. Med pengar och mycket kunskap så går det att få djur att trivas. tänk på att djuren ska vara fångenskaps uppfött med papper tex (cites papper om så krävs)

tänk på att gift ormar och krokodiler kan döda eller skada dig ordentigt så läs på innan och tänk på att dom växer

Jag är välbekant med Skara genom min Farmor som ägde Kaféet vid Kyrkan i Varnhem men det var många år sedan jag var åt det hållet.

Jag trodde inte att Skara hade nått tropikhus? Hur ofta är du där och jobbar och vad finns det för djur där? Tänkte om man kunde göra ett besök?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det låg vid sommarland är nu mera ner lagt ägarna sadla om och börja bygga båtar och bla ett berg på 6x11 meter till pumorna på parken zoo.

Jag har haft turen att få jobba med massor av olika djur

Fan vad kul, har alltid velat jobba inom Zoo men hoppade av skolan pga av jobb och pengar så någon linje för att jobba inom det jag är intresserad av blev aldrig av. Dock kan jag otroligt mkt om hundar och träning. Är självlärd och ser alltid på animal planet HD och Nat Geo Wild HD för att lära mig om alla djur.

Jag har alltid jobbat inom industrin och bilmekaniker men nu är det Mr. Cap som gäller, bilvård fast djur är ändå det jag alltid är mest intresserad av. Vill deras bästa och HATAR djurplågeri av alla slag och det kan få mitt sinne att bli värre än senaste tshunamin i Japan. Lite överdrivet men bara för att få sagt att jag inte klarar av plågeri.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det låg vid sommarland är nu mera ner lagt ägarna sadla om och börja bygga båtar och bla ett berg på 6x11 meter till pumorna på parken zoo.

Jag har haft turen att få jobba med massor av olika djur

Har gogo och co lagt ner? Men Olga lever fortfarande hoppas jag, fortfarande den största orm jag har haft över axeln :ler:

Var inne med Alexander och kollade på vattenfallet var lite speciellt att gå förbi kajmanerna ;)

//Danielj

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jupp om man skall kolla på naturligmiljö, men då skall det ju också simma förbi lite predatorer m.m så kan bli lite svårt att efterleva ;)

//Danielj

Jag får hitta en jättetomt och bygga mig ett väldigt stort Akrylakvarium mao :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har gogo och co lagt ner? Men Olga lever fortfarande hoppas jag, fortfarande den största orm jag har haft över axeln :ler:

Var inne med Alexander och kollade på vattenfallet var lite speciellt att gå förbi kajmanerna ;)

//Danielj

Hur nära fick man gå dom? Allt man sett på Animal Planet HD samt Geo Wild HD om kroks m.m. så ser de inte något speciellt ut att vara nära kajmaner men jag kan nog tro att man får en helt annat uppfattning ju närmre man kommer irl även på zoo.

Vore kul att åka till en Aligatorfarm i LA.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

alla djuren blev sålda till olika tropik hus i norden har dålig koll om olga lever,

man märker ganska fort hur sårbar man är när man hanskas med gift och andra potenta kräldjur minsta lilla tabben så kan man stryka med. jag har hört att ett av dom snabbaste döds fallen på krait bett är ca 90 sekunder!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

alla djuren blev sålda till olika tropik hus i norden har dålig koll om olga lever,

man märker ganska fort hur sårbar man är när man hanskas med gift och andra potenta kräldjur minsta lilla tabben så kan man stryka med. jag har hört att ett av dom snabbaste döds fallen på krait bett är ca 90 sekunder!!

Det var det värsta, har aldrig hört att man kan dö så fort men fy fan, hoppas han inte led dom 90 sek.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ska finnas ett ställe som har mycket krokodiler i danmark som föder upp listade djur tex gavial har aldrig varit där men har hör mycket bra om det

Låter intressant, antar att dom har mer krokodil arter än vad Sveriges alla Zoo och tropiska hus har? Kan väl inte vara så svårt att få reda på vart det ligger. Vore kul att åka dit, då spar man iaf en del pengar istället för att åka till LA :P

Btw, vilket är Sveriges största vattenzoo eller vad man kallar det. Så man får se alla arter från alla världens hav?

Och vilket är de största stället som har gott och blandat av allt från stora akvarium till tropisk regnskog och reptiler m.m?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur nära fick man gå dom?

Tja. som besökare fick du nog hålla dig på andra sidan stängslet.

Men jag kände dem. Farsan och Syrran hade ormar från dem, bla en liten från olga. Farsan födde upp kaniner så vi byte kaniner mot råttor m.m.

Hade leaguan på den tiden och hade funderingar på att bygga ett vattenfall. De hade ett vattenfall i Kajman hängnet så därför var vi inne och traskade där.

//Danielj

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

man märker ganska fort hur sårbar man är när man hanskas med gift och andra potenta kräldjur minsta lilla tabben så kan man stryka med. jag har hört att ett av dom snabbaste döds fallen på krait bett är ca 90 sekunder!!

Jooo giftormar är inte och leka med. Frågan är inte om utan när du blir biten och vilken art det är/var.

Vet att Gogo försökte få en i närliggande komun att sälja/ge bort sina Skallerormar, han hade nollkoll med två diamantskallerormar i samma terriarum. Behöver jag säga att det var en 20 åring med många fester.

//Danielj

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja det stämmer inte riktigt.. höll på mycket med "Land" giftormar innan samt skorpioner! gjorde mig av med allt endast för att vi fick barn.

Blev aldrig biten av en gift orm däremot av "icke" gift många gånger.

Hade tillstånd för "odlingen" i källaren tex skallerormar! inget akut gift men endå klassad om gift orm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja det stämmer inte riktigt.. höll på mycket med "Land" giftormar innan samt skorpioner! gjorde mig av med allt endast för att vi fick barn.

Blev aldrig biten av en gift orm däremot av "icke" gift många gånger.

Hade tillstånd för "odlingen" i källaren tex skallerormar! inget akut gift men endå klassad om gift orm.

Problemet är att förr eller senare så fallerar uppmärksamhet eller utrustning etc. Väldigt få som handskas med gift ormar klarar sig utan att bli bitna. Undantag finns givitvis men frågan är ju om du hade fortsatt hade du blivit biten eller klarat dig ;).

//Danielj

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nej nej ! Det är absolut inget man ska ha eller ens röra om man inte har erfarenhet! Man får börja som mina föräldrar gjorde.. redan när man är liten! dom hade "giftfria" snokar hela mitt liv där började min erfarenhet! men allt försvann när första barnet kom..Nu finns det bara lite giftfritt! men all fokus går ju nu på första salt karet!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...

För det FÖRSTA; kajmaner lever INTE i saltvatten. De minsta blir runt 1,30-1,50m långa. Enligt jordbruksverket ska terrariedjur (LÄS; Terrariedjur!) i den storleken hållas på ca 12 kvm/djuret. Där den ska ha vattendel samt landdel. Sen ska kajmaner kunna stå på botten och samtidigt kunna hålla huvudet ovanför vattenytan. Så vattendelen måste iaf vara runt 60-70 djup. Räkna sen med att den inte ska komma ur burken. Så vi snackar ganska många kubikmeter för att hålla dessa djur. Det går, och många gör det. Men man ska nog veta vad man ger sig in på innan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag måste säga att jag tycker riktigt illa om såna här diskussioner. Personer som inte har värst stor kunskap om djuren dömer ut vissa typer av djur som olämpliga, det gynnar enbart en sak, de som inte tycker att vi skall ha djur överhuvudtaget. Slår man ihop alla åsikter om vad som är olämpligt att ha, då blir det faktiskt inte särskilt mycket kvar. Saltvattenshobbyn ligger absolut inte bra till i det sammanhanget heller, det kan handla om allt från sånt som faktiskt tål att diskutera som blåringade bläckfiskar och criniodeer vidare drakfiskar och bläckfiskar allmänt till att saltvatten är för svårt för att privatpersoner skall få hålla på med det. Såna förslag har lagts, inte i Sverige så långt jag vet men i andra länder. Sitter akvarister och talar om för reptilfolk vad man inte bör ha och tvärtom och så vidare med andra djurgrupper, då krattar vi manegen för en fortsättning med regler som förbjuder mer och mer och även riskerar att tränga in på akvarieområdet. Branschen själv håller på med en självsanering nu där vissa saker skall försvinna ur butikerna, det berör inte direkt saltvatten som det ser ut nu men tro för all del inte att det inte kan göra det.

Krokodiler (med vilket jag menar alla krokodildjur) och havsormar är helt lagliga som husdjur, det är också numera fritt att ta in upp till fem djur till Sverige från övriga EU utan tillstånd, även av krokodil. För ormar kan det krävas tillstånd i vissa områden i vissa kommuner. Det finns dock inget straff om man struntar i det. Vissa kommuner försöker sig på att förbjuda hållning av giftorm och en del andra konstigheter, kommunerna går dock på pumpen på löpande band i domstolarna, det håller inte. Krokodiler fordrar inga som helst tillstånd för att hålla.

För att vara lagliga att ha i Sverige skall reptiler vara fångenskapsfödda (tycker i alla fall Jordbruksverket). När det gäller krokodiler så är alla (utom några arter som är A / I listade) CITES II och EG B. Det senare som är det intressanta innebär att man måste kunna visa lagligt ursprung för djuren, alltså kvitto, uppfödarintyg eller liknande. Havsormar har inte det skyddet.

Krokodiler är på ett sätt bra husdjur, får de den miljö de behöver så är de fullt nöjda med att ligga still intill det att det kan vara svårt att avgöra om djuret är av plast eller inte. Samtidigt är de också krävande, det går åt utrymme, foder, vattenrening och annat som rakt inte är varken enkelt eller billigt, bara att värma upp en krokodildamm kan knäcka en normal ekonomi. Det är ju inte heller ofarliga djur.

Havsormar är jag inte helt uppdaterad på man av det jag sett så verkar det inte vara några direkta konstigheter. Utrymme, rening, foder, inget omöjligt. Det är inte ofarliga djur det heller men bitrisken lär vara klart mindre än med de kobror, skallerormar och annat i den stilen som det numera finns gott om i stugorna. Konsekvenserna av ett bett är mycket allvarliga men det hålls värre saker än havsormar, helt klart.

Krokodiler och havsormar är alltså enligt min mening krävande husdjur, inte olämpliga. Det är en viktig distinktion. Gör vi inte skillnad på det så får vi snart inte ha nåt som är krävande men som nån kan tycka är olämpligt, saltvatten inklusive.

När det gäller vilka ormar som är giftiga så har det omvärderats efter Bryans Fry:s studie, dock absolut inte till den grad att alla ormar skulle vara giftiga. Det Fry fann var att gifter av samma typ finns hos arter som traditionellt räknats som helt ogiftiga, t ex svensk snok, kopparödla, leguan, skäggagam, varaner mm. Att det finns gifter innebär dock inte att djuren plötsligt blivit farliga för oss, det mesta i den där vägen är faktiskt helt harmlöst. Även om det nu finns anledning att se upp med att låta en skäggagam tugga på armen, det finns en förklaring nu till att det kan leda till konstiga sår.

Vad Fry var ute efter var att avgränsa den här gruppen med arter med gemensamma gifter från de som inte har det, t ex boa/pytongruppen eller lacertiderna med vår vanliga skogsödla och hävda att de med gifter har ett gemensamt ursprung. Det uppsåtet är det tveksamt hur det gått med, släktskapen innom gruppen med ödlor/ormar/tuatara är rakt inte utredda, det som verkar efterhand komma fram är en långt mer komplicerad bild än man haft tidigare där ormar inte är en grupp mer för sig än vissa grupper ödlor, bilden är rörig och sista ordet är knappast sagt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Och lite till då. Det där att det skulle finnas ormar som man dör av inom 90 sek är inget annat än ren myt. Går man till källor som påstår sånt kan man lika gärna hävda att snömannen finns, det är lika seriösa uppgifter. Det har skett en räcka med bett av diverse även rätt obehagliga giftormar i terrariehobbyn i Sverige (vilket i sig är en signal om att något behöver göras, dock inte förbud) men ingen har dött, någon finger har åkt och vissa har legat pyrt till men man har klarat sig. Får man adekvat vård inom rimlig tid så är det normala att man fixar ett ormbett numera. Det är också mycket länge nån dog av bett av vild svensk huggorm, däremot dör det en och annan av getingstick.

Skall man diskutera åtgärder mot farliga husdjur så är det inte giftormar som ligger närmast till utan snarare hästar. 2 - 3 personer dödas vart år, ofta tragiska olyckor med unga tjejer. Eller kanske kor, två lantbrukare har blivit ihjälstångade inom nån vecka nu.

När det gäller utrymme för krokodiler så är det rörigt. Det finns regler i L 80 för sällskapsdjur men de reglerna gäller bara mindre glasögonkajmaner vilket varken är den lämpligaste eller vanligaste arten hos de som försöker sig på krokodiler. I stället försöker man hänvisa till djurparksreglerna för större glasögon och andra arter men det är inte alltid det håller. Enligt djurparksreglerna är det minsta som skall finnas en bassäng på 40 m2 + landdel. Är djuren små kan de dock få hållas i mindre utrymme men bassängen som skall räcka till fullvuxet djur skall finnas klar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...