Gå till innehåll

Innan jag startar VERTEX:en


J/F Älvkarleby

Rekommenderade inlägg

har nu placerat en nyligen inköpt vertex UF 15 , med tillhörande pump, newjet 1200 i sumpen. det blev rejält trångt men det gick

pumpen tar vattnet strax bredvid utloppet från karet ( ELOS Midi )

och har sitt utlopp alldeles bredvid den pump som skickar in vattnet i skummaren

som är en NS 500

anledningen till att jag inte kopplade utloppet rätt in i skummaren är helt enkelt för att jag inte vill hålla på att mecka med kopplingar och rör/slang nåt mer . har satt en strypning på slangen mellan pumpen och vertexens inlopp

har mätt upp 0,4 dl av vertex pro biopellets och låtit dessa ligga i osmosvatten i ett dygn nu.

tänkte filtrera bort vattnet i ett kaffefilter, hälla dom i reaktorn och trycka på knappen till pumpen

- innan jag gör så lägger jag in denna tråd.

nåt mer att tänka på ?

karet är på 134 liter + sump ca 50 liter

tänkte mest på doseringen i starten och ljuset

kör ca 3 timmar per dygn nu vitt ljus , samt 1 timme med blått

på kvällen

( LED stripes / ELOS )

-är inne på femte veckan efter uppstart ( räknat från när jag fyllde i vatten o salt ) alla tester har varit bra och 16 kilo LS har legat i cirka 3 veckor

11 kilo Levande sand har legat i de sista 10 dagarna

har 5 turbosniglar en eldräka och en sandvändande sjöstjärna sedan 4 dagar tillbaka.

sista vattentestet efter att dessa djur stoppats i är som nedan

30 mars --

Temp 25,0 C

Salinitet 1,024

pH : 8,1

Ca : 450

kH : 8,6

No3 : 3

PO4 : 0

Mg : 1300

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag startade med 0,5 dl i totalt 130 liter brutto (100liter netto kanske?) och fick inga problem med dimma/bakterieblommning.

Ökade efter 3-4 veckor till totalt 1dl pellets.

Jag kör dom där Gen2 pelletsen från holländaren som började hela pellets grejen.. (glömt namnet)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag startade med 0,5 dl i totalt 130 liter brutto (100liter netto kanske?) och fick inga problem med dimma/bakterieblommning.

Ökade efter 3-4 veckor till totalt 1dl pellets.

Jag kör dom där Gen2 pelletsen från holländaren som började hela pellets grejen.. (glömt namnet)

tack. mina heter så här ;

1 x Vertex Pro BioPellets 1000 m (VT-ME-PBP10)

tror jag kör 0,4 eftersom dom nu är klara ,

fråga :

-och sen efter 3-4 veckor som du gjorde .

fyllde du i 1 dl nya , eller fyllde på 0,5 dl ytterligare till dom första ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fyllde på med 0,5dl till. Har för mig att det stog något rekommenderat doseringsintervall på pellets-tillverkarens hemsida på upp till 2dl per 100l, så jag la mig lite lagom svenskt i mitten av rekommendationen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fyllde på med 0,5dl till. Har för mig att det stog något rekommenderat doseringsintervall på pellets-tillverkarens hemsida på upp till 2dl per 100l, så jag la mig lite lagom svenskt i mitten av rekommendationen.

pelletsen ligger i en hög på botten..?

nästan ingen rörelse alls..

har plockat bort de två svarta skumfiltren och satt pumpen på högsta

flöde.. vilken position skall den flyttbara plastdelen ha ?

om det är den som är i fel position

tacksam för svar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du tar upp slangen på utloppet från vertexen , över ytan bara.. Är det fullt ös ut från slangen då ?

Bara så du vet att det verkligen är ett flöde genom filtert.

Mvh manne

tack för svar

jo det rinner rejält när jag drar upp den över ytan.

läste precis detta på youtube

"

@EternalGoldenBraid They should tumble better as they age. I think they start to develop a bacteria film that helps them tumble. When they are first put in they tend to be pretty dry and float easier so they tend to get pushed up in the reactor. Everytime I add new pellets I soak them in water for 24 hours, that helps. With fewer pellets you don't want to put too much flow or you'll just end up pushing them right to the top of your reactor."

och nu efter ca 1 tim 15 minuter så är det lite bättre snurr

men inte som jag trott . långt ifrån

men jag hittar ingen av filmklippen på youtube där man ser positionen

på den där plastbiten.den kan ju vara antingen borttagen den också eller

längst ned i botten ( och dold av fluidiseringen så att säga )

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har kört i två dygn ca och tumlingen är ganska långsam..

cirka hälften av av pelletsmängden rör sig.

cirka en fjärdedel ligger still och den sista fjärdedelen

har nu hamnat i ett hörn i sumpen..

varför då ?

jag la 0.4 dl pellets i osmosvatten i 24 timmar innan

jag startade..

tacksam för svar och tips

dels vad jag skall göra med dom som nu ligger i sumpen

dels för att förhindra ( om det är viktigt att förhindra )

att det händer igen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har samma filter matat med en Maxijet 1200, returen från filtret går sedan rakt in i skummaren. Har ca 2-3 dl pellets i och dom tumlar runt allihop. Inte så det är storm i filtret men alla rör sig ordentligt.

Jag har inte tagit bort nånting i filtret utan allt är som det var när jag köpte det.

När du startar filltret ha inte kranen fullt öppen från början. När filtret fylls upp. Sedan ökar du mer och mer över nått dygn så att du ser att pelletsen slutat flyta för mycket. Då kommer inget ut i sumpen.

Du kan oxå köra med en filtersvamp längst upp ett par dagar i början ifall du får problem med att pelletsen vill fly.

Dom som hamnar i sumpen kan du väll plocka bort?? Har hört att dom inte ska göra någon skada men ingen nytta heller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har samma filter matat med en Maxijet 1200, returen från filtret går sedan rakt in i skummaren. Har ca 2-3 dl pellets i och dom tumlar runt allihop. Inte så det är storm i filtret men alla rör sig ordentligt.

Jag har inte tagit bort nånting i filtret utan allt är som det var när jag köpte det.

När du startar filltret ha inte kranen fullt öppen från början. När filtret fylls upp. Sedan ökar du mer och mer över nått dygn så att du ser att pelletsen slutat flyta för mycket. Då kommer inget ut i sumpen.

Du kan oxå köra med en filtersvamp längst upp ett par dagar i början ifall du får problem med att pelletsen vill fly.

Dom som hamnar i sumpen kan du väll plocka bort?? Har hört att dom inte ska göra någon skada men ingen nytta heller.

- tack

jag provar. rapport kommer

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...