Gå till innehåll

Buffra KH


joh3

Rekommenderade inlägg

Hej.

Är nybörjare här och har några frågor kring att buffra KH/PH.

Har börjat buffra KH/PH (Salifert) då mitt PH och KH låg väldigt lågt.

Nu till frågan, hur mycket och snabbt kan man tillsätta detta utan att det blir en chock för akvariet? Har idag bara 11kg ls, lite sand (levande) o städpatrull i ett 100l kar.

Jag drog i 5ml igår och 5ml idag. KH visar på 10 (JBL), men ph ligger fortfarande lite lågt, kring 7,7(JBL). Hur fortsätter jag tycker ni? Om jag fortsätter att buffra för att få upp ph så skjuter väl KH i höjden? Hur hade ni gjort?

Finns det några generella tips om hur buffring ska genomföras?

Ledsen för rörig och kanske lite korkad fråga.

/ Joh3

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har börjat buffra KH/PH (Salifert) då mitt PH och KH låg väldigt lågt.

Jag drog i 5ml igår och 5ml idag. KH visar på 10 (JBL), men ph ligger fortfarande lite lågt, kring 7,7(JBL). Hur fortsätter jag tycker ni? Om jag fortsätter att buffra för att få upp ph så skjuter väl KH i höjden? Hur hade ni gjort?

Finns det några generella tips om hur buffring ska genomföras?

STOPP!

Att pH ser ut att ligga lite lågt kan bero på att mätkitet visar lite vad som helst. Det brukar vara väldigt svårt att mäta pH exakt med kemiska metoder generellt. Just JBL vet jag inte ens om de går att lita på i saltsammanhang - andra får fylla i här!

Jag är alltså inte säker på att du har ett speciellt lågt pH. Mätning med en nykalibrerad pH-mätare med riktig elektrod skulle vara att föredra innan du vidtar några åtgärder alls. Och skulle nu pH 7,7 stämma så är det inte katastroflågt även om det ligger snäppet under det önskvärda intervallet. Om det ligger lite lågt så beror det på att du har mycket kolsyra löst i karet. Det kan antingen bero på att din bostad är dåligt ventilerad, att det är folk hemma stora delar av dagarna eller att akvariet producerar en massa koldioxid som inte hinner vädras ut via ytan och skummare. Lågt pH är därför sällan länkat till KH i den meningen att det går att hälla i någon "buffer" och höja pH. Undantaget är att automatiskt och mycket långsamt droppa kalkvatten i karet timme efter timme nattetid - det höjer pH.

KH ligger i naturligt saltvatten kring 7, dvs mellan 6 och 8. Allt över det är ett artificiellt höjt värde och inte nödvändigtvis bättre. Återigen så vet jag inte om JBL är att lita på men skulle det stämma så är 10 ganska högt (inte farligt högt dock). Men jag skulle inte justera upp KH.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för det utförliga svaret.

Då blir det till att avvakta nu och bara hålla koll på värdena närmsta tiden.

Dock hängde jag inte riktigt med på resonemanget att det inte skulle gå att buffra upp ph? Det står ju KH o PH buffer på Saliferts burk? Det borde väl innebära att det går att buffra ph, eller har jag missat nåt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dock hängde jag inte riktigt med på resonemanget att det inte skulle gå att buffra upp ph? Det står ju KH o PH buffer på Saliferts burk? Det borde väl innebära att det går att buffra ph, eller har jag missat nåt?

Det finns mycket riktigt en relation mellan KH och pH så att ökar du KH så ökar också pH. Men detta stämmer bara när systemet är i jämvikt mot luft med en normalt halt koldioxid (alltså inte luften i en typisk bostad).

Problemet är bara att vi sällan når jämvikt mellan akvarievattnet och uteluften - det tar nämligen väldigt lång tid för koldioxid att lämna akvarievattnet till luften och koldioxid produceras hela tiden i akvariet. Därför ser vi oftare att pH ligger lägre än KH-värdet dikterar. KH-bufferten kommer i de fallen inte att hjälpa upp pH - det är inte brist på karbonater som är orsaken till det låga pH-värdet, istället är det överskottet av koldioxid som är problemet. Och det finns ingen quick fix på flaska för det problemet.

Vill du plöja en bra artikel som förklrar det så finns en här.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...