Gå till innehåll

Kaliumbrist! Orsakar det verkligen vävnadsdöd hos SPS???


mekl

Rekommenderade inlägg

När jag startade min burk för 14 månader sedan har jag hållt ganska bra koll på mina vattenvärden.

Jag har c:a 950 liter vatten i systemet. Jag har bytt vatten c:a 5-10% ungefär en gång per månad.

Akvariet innehåller c:a 50 sps koraller och drygt 10 fiskar.

Doserar balling automatiskt. Inkl. natriumfritt salt och spårämnen vilka kan innehålla en del kalium.

Jag har kört Zeo och lite Prodibio. Jag har dock inte doserat någon kalium i någon direkt form.

På 14 månader har är mitt kaliumvärde fortfarande 390 vilket det var i det nyblandade saltvattnet.

Så fort det kommer en ny tråd om någon som har problem med "vävnadsdöd" (STN, RTN etc) så ser man att första frågan som ställs är vilket kaliumvärde man har!

Är våra dagars kaliumvärde det samma som strontium var för 10 år sedan??? (Då man skyllde varenda död sps på ett rasat strontiumvärde.)

Idag mäter väl knappast någon stontium???

I mina ögon är kaliumbrist en mycket långsökt orsak när det gäller att sps tappar vävnad.

Vad säger ni?

/Mattias

Ändrat av mekl
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Instämmer, sjunkande kaliumvärden är nog inte så vanligt. Men visst kan det inträffa om t ex man kommer över en dålig batch salt med för lite kalium och byter vatten. Diskussionen har ju även omfattat möjligheten att dosering av organiskt kol skulle kunna sänka kaliumhalten genom export via skummaren i bakterieform - jag är inte övertygad om att så är fallet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Insåg att rubriken var lite illa satt så nu är den ändrad.

Kalium precis som alla ämnen förbrukas förstås, frågan är om det är lika vanligt o allvarligt som det tas upp på olika ställen?

Sen är det de där med näringsfattig som jag inte får ihop?

Min burk har varit näringsfattig i 14 mån men inget kalium har förbrukats.

Eller innhåller det lilla salt jag bytt eller det natriumfria saltet i balling så mycket kalium att brist inte uppstår???

/Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I ett zeo vit system så behöver man tillsätta kalium i extra form då zeovit stenen absorberar kalium. i ditt fall med ballingen + spårelement tillsattser så får du med kaliumet. Det som kan göra att man får akut kasst med kalium är om man kommer över salt med låg kalium halt.

Jag fick upplyst av någon att vissa märken hade så lågt som 200mg/l och då skulle jag vilja påstå att koraller kan få problem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...