Gå till innehåll

Att tänka på när man ska ha vågor.


knabbuziak

Rekommenderade inlägg

Som alltid så sitter jag å drömmer om nästa kar och planerar. De frågor som följer har jag inte hittat några riktigt bra svar på i alla fallen, och så tänkte jag att det kunde vara bra att samla allt i en och samma tråd.

Hoppas jag skriver i rätt forumsdel!

1. Ställer en vågmaskin krav på att karet ska ha en annan hållfasthet än om man har ett laminärt flöde?

- Det går att skapa många olika sorters vågor, påverkar olika vågor glaset på olika vis?

2. Om man slår av/på vågmaskinen, ändras då nivån i returfacket?

- Påverkas svaret på frågan hur man har satt överrinningen?

3. Bör man tänka något speciellt på ljuset (mer än att vågorna inte får nå upp till rampen)?

4. Finns det något man behöver tänka på med inredningen mer än att stenarna måste stå stadigt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som alltid så sitter jag å drömmer om nästa kar och planerar. De frågor som följer har jag inte hittat några riktigt bra svar på i alla fallen, och så tänkte jag att det kunde vara bra att samla allt i en och samma tråd.

Hoppas jag skriver i rätt forumsdel!

1. Ställer en vågmaskin krav på att karet ska ha en annan hållfasthet än om man har ett laminärt flöde?

- Det går att skapa många olika sorters vågor, påverkar olika vågor glaset på olika vis?

2. Om man slår av/på vågmaskinen, ändras då nivån i returfacket?

- Påverkas svaret på frågan hur man har satt överrinningen?

3. Bör man tänka något speciellt på ljuset (mer än att vågorna inte får nå upp till rampen)?

4. Finns det något man behöver tänka på med inredningen mer än att stenarna måste stå stadigt?

Dum var inte meningen att du skulle känna dig. Får väll försöka svara på några frågor.

1. Ingen aning på vilket sätt, men ja det påverkar säkert. Med ett välbyggt akvarium som inte har för många år på nacken så är det säkert inget problem. När de första vågmaskinerna kom vill jag minnas att det pratades om att akvariets(silikonets) livslängd förkortades.

2. Ja, det borde den göra. Men antagligen marginellt.

3. Nej

4. Du bör placera din majoritet av LS i mitten av karet och gärna med fritt spelrum framför boxen för att få maximal våg.

Avgörande för ett bra resultat är att ha ytavrinningen i mitten av karet för att undvika en massa skalpande.

Måtten på karet är avgörande för hur snabb/långsam våg du får.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vackert Jakob! Men jag ser inte hur du har löst överrinningen... blev det en extra bakvägg?

Om man har en överrinnigs-kammare i vardera hörn i baksidan och sen sammankopplar dessa till ett dräneringsrör... skulle det kunna funka? Jag skulle nämligen gärna vilja kunna få till en "shadow box" i bakgrunden (som jag drömmer nu vill säga).

Finns det något speciellt silicon man bör använda sig av, eller är det kanske säkrast att köra på ett ramakvarium? Jag hade helst dock velat ha ett helglas-kar, men med tanke på hur jag planerar belysning, shadow box och allt annat så skulle det nog funka att bygga in allt i en möbel åxå...

Är det krångligt att bygga en egen wave box förresten?

Hur många liter på ett ungefär är "mariginellt"??? Förstår att detta beror på storleken på vågen, returflöde mm. Jakob - hur mycket differens blev det i ditt kar t.ex.?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

se grönt

Vackert Jakob! Men jag ser inte hur du har löst överrinningen... blev det en extra bakvägg?

Akvariet blev enligt skissen i länken jag postade....

Om man har en överrinnigs-kammare i vardera hörn i baksidan och sen sammankopplar dessa till ett dräneringsrör... skulle det kunna funka?

Funkar gör det säkert, frågan är hur mycket det låter.

Jag skulle nämligen gärna vilja kunna få till en "shadow box" i bakgrunden (som jag drömmer nu vill säga).

Vad är en shadowbox?

Finns det något speciellt silicon man bör använda sig av, eller är det kanske säkrast att köra på ett ramakvarium?

Akvariebyggaren vet garanterat vilket silicon som gäller. Ramakvarier är enligt min förutfattade mening oftast slarvigare limmade eftersom ramen döljer själva skarvens utförande.

Jag hade helst dock velat ha ett helglas-kar, men med tanke på hur jag planerar belysning, shadow box och allt annat så skulle det nog funka att bygga in allt i en möbel åxå...

Är det krångligt att bygga en egen wave box förresten?

Jag vet att det finns en tråd där någon byggt en egen. helt enkelt är det säkert inte.

Hur många liter på ett ungefär är "mariginellt"??? Förstår att detta beror på storleken på vågen, returflöde mm. Jakob - hur mycket differens blev det i ditt kar t.ex.?

Jag stänger aldrig av waveboxen. Så jag får aldrig en diff.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Shadowbox = jag spramg på begreppet för första gången i denna tråden: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=39550&page=2&highlight=shadow%2A Kolla inlägg 28 för länk vidare som förklarar.

Nä, nåt gurglande är inte av intresse, så jag får kanske tänka om då... Eller modda mina ritningar lite... Får se hur det blir. Har redan en idé, men jag klarar inte av att förklara på något bra sätt så jag får sätta mig å skissa istället. Ska försöka få in en teckning under kvällen.

Jag trodde förresten att man borde stänga av waveboxar om nätterna.

Tack för ditt svar Jaken!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Teckningen ska försöka illustrera ett kar med två överrinnings-hörn i bakkant samt en sump under.

Om vi börjar från returen:

Grå ledning visar hur returen går upp i den högra kammaren.

Gul moj visar wavebox som man antingen gör själv eller köper färdig, denna får gå då belysningen är på.

Orange ledning visar pump som är kopplad till två munstycken som skapar cirkulation med laminärt flöde som går hela dygnet.

Lila ledning visar dränering av vänstra kammaren. Denna stryps med en kulventil

Rosa ledning visar dränering/säkerhets-ledning.

Ljusgrön moj visar auto-top-off.

Tanken är att det inte ska hinna komma ner till nåt gurgel-ljud i den vänstra kammaren innan den fylls på igen med nästa våg.

post-5077-14468921745871_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 2 veckor senare...

Idéerna fortsätter komma... Denna gången blev jag inspirerad av denna tråden: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=38985

skulle det gå att sätta en Polario eller annan wave-pump i mitten-pelaren och på så sätt generera en våg i hela kuben?

Antar att man får modda överrinningen lite så att mitten-pelaren inte dräneras från bottnen utan nån centimeter under vattenytan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Nu har jag tänkt, funderat, drömt och ändrat mig fram och tillbaka en massa gånger så en ursprungliga designen har förändrats ett bra tag.

post-5077-14468922590764_thumb.jpgVy: ovanifrån

Bilden ska illustrera en överrinningsbox/-kammare (INGENTING i denna bild är skalenligt). De två svarta armarna som sticker ut ur den avskiljda boxen på baksidan är tänkt ska föreställa PVC-rör där man sätter en rejäl streamer (exempelvis Hydor Koralia 8 12V) så att man kan variera styrkan på flödet mellan dag och natt. Det gröna strecket är åxå ett PVC-rör som för vatten från boxen till mitten av ena kortsidan och riktat uppåt mot ytan. Streamern som sitter på det röret vet jag inte hur stor man måste dimensionera, men förslagsvis även där en 12V-streamer som klarar skapa vågor liknande de som man kan se i många hemmabyggen på YouTube. Eftersom denna kammaren ligger centrerad i karet borde det väl även gå att förse den med vatten via raster (i stil med detta: http://www.pwss.nu/product.php?productid=2208&cat=0&page=1) strax under vattenytan. Antar att man kommer behöva några stycken för att klara flödet.

Den smala delen av boxen är bottenborrad och två rör går ner till sumpen. Eventuellt kanske man bör bygga på tre rör? Denna del av "tornet" är alltså avskärmad med en glasskiva mot den delen som innehåller streamrarna.

Anledningen till alla rören är att jag vill kunna bygga ett rev som jag inte behöver riva varje gång jag vill rengöra en streamer eller liknande. Dessutom så borde jag kunna göra ett sådant system ganska säkert för anemoner och andra djur, som då inte kan sugas in direkt i nån streamer (jag hade tänkt lägga filtermatta i bakre facket nedanför rastren men ovanför streamrarna.

Undrar om det blev bra förklarat nu, men det är fritt att fråga annars! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...