Gå till innehåll

Odla grönvatten som mat till amano-larver?


Raven

Rekommenderade inlägg

Hej, jag är en såndär sötsliskig djävel som sitter med vattenpest och guppy men jag har också en gravid amano-räka jag tänkte försöka få smått på.

Problemet är att i naturen lever amano-räkan i bl.a sötvattensbäckar, när äggen kläcks följer larverna med vattnet ut i havet där de lever ett tag.

Efter att larverna metamorfoserats några gånger får de sin slutgiltiga räkform och lämnar då havet för alltid och simmar upp i sötvattensbäckar för att göra mer larver.

Problemet jag har gäller matning av larverna och grönvatten ska funka men övermatning förstör lätt kvalitén på vattnet så lurar lite på om det går att köra med saltlevande grönvatten.

Tanken var lite att alltid ha en balja igång med saltat grönvatten som jag kan slänga ned larverna i.

Finns det nåt saltat grönvatten som skulle funka som mat till amano-larver?

Vad för utrustning behövs för en saltad grönvattenodling?

Hur svårskött skulle en saltad grönvattenodling vara?

Och framförallt, var kan jag få tag på en "startkultur" av saltat grönvatten?

Mvh Raven

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sök på 'phyto' så hittar du nog en del matnyttigt. Se också http://www.mikromarine.se/phyto.html
Toppen, ser ut som phyto kan funka.
Tänk på att larvernas övergång från sött till salt kan påverka metamorfosen negativt om det sker för snabbt.
Det verkar som larverna klarar av att gå direkt från sött till salt, andra som odlat amano har gjort så och fått gott om smått.

Kommer köra med "riktigt" salt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...