leucosternon Postat 13 april 2011 Postat 13 april 2011 HejJag har gjort ordning ett litet 96l akvarium till dottern och har limmat ettytavrinningsfack av ett slags plexiglas som heter Macrolon. Som vanligt fixar man först och tänker sen;-) Funkar det med Macrolon i saltvatten eller avger det nått som inte är så bra för vattenkvaliten?Tacksam för svar.... Citera
sm6xvz Postat 13 april 2011 Postat 13 april 2011 Plasten är PC=polycarbonate det har olika registrerade namn så som lexan, macrolon.Och jag skulle tro att det funkar fint i saltvatten. Citera
leucosternon Postat 13 april 2011 Författare Postat 13 april 2011 Tack för svaret nu känner man sig lite lugnare... Citera
Esser Postat 13 april 2011 Postat 13 april 2011 Enda som jag kan se är att makrolon är styvare än plexiglas, om jag inte mins fel så används det som säkerhets 'glas'.Inte riktigt svar på din fråga bara lite dum fakta från en glasmästarlärling Citera
Bängan Postat 13 april 2011 Postat 13 april 2011 Lånar tråden med en följdfråga. Vad är lämpligt lim till makrolon tro? Har fått tag på några 200 x 30 cm stora bitar. Citera
Lasse Postat 13 april 2011 Postat 13 april 2011 Tyvärr - en av de plaster som är svårast att limma på grund av en viss fethet. Jag vet inget lämpligt lim till det.MVH Lasse Citera
JFerm Postat 14 april 2011 Postat 14 april 2011 Polycarbonatplast (PC) används till tex. "skyddsglas" på hockeyrinkar pga. dess slaghållfasthet medan akryl (PMMA) lättare spricker och precis som Lasse skriver är det väldigt svårt att limma PC medan PMMA går alldeles utmärkt. Använd hellre skruvar att sätta ihop PC-plasten.Makrolon och Plexi är varumärken och just plexi har väl blivit lite synonymt med akryl. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.