Gå till innehåll

Lite råd om mina värden


Krillo

Rekommenderade inlägg

Hej!

Startade upp mitt RSM 130 i lördags natt och tog dessa värden på dagen på söndagen:

Temp: 25°C

Salinitet: 1.025

pH: 8-8.5 (lite svår skala att se JBL)

Alkalinitet/KH: 13°

Nitrit: 0.1 ppm

Nitrat: 1.0 ppm

Idag kl. 17 kunde jag även registrera följande värden:

Ammonium: 0

Kalcium: 320

------

I akvariet finns ca 10-11 kg levande sten, ca 12.5 kg levande aragonitsand - ytterligare kanske 4-5 kg död levande sten.

Det som jag tolkar själv är att:

1. Kalciumet är lågt och att KH är lite högt något som jag förstått står lite i motvikt till varandra. Skall detta åtgärdas eller är det troligt att dom balancerar ut varandra när akvariet fått stå och gå lite granna?

2. Ammonium är ju noll! Som jag förstått så kommer inte nitrifieringscykeln att starta om inte ammoniumet går upp. Frågan är - skall detta åtgärdas på något sätt eller är det bara att vänta? Eller kom det så fort att jag inte hann mäta (inne på dag 3 nu).

Fråga gärna på om jag har utelämnat viktig info.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm... tyvärr måste jag säga att jag inte litar alls på något av dina mätvärden. Jbl har inte det bästa ryktet i saltvärlden även om jag tycker att deras KH-test funkar hyffsat. Sera har jag inte så bra koll på.

Saltet undrar jag om det är en röd/vit förpackning eller en svart/lila förpackning?

Om den är svart/lila (ny formula) så skulle det kunna förklara det höga KH't.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte snarare att du bör testa samma vatten med ett annat test eller något annat vatten med samma test. Mätvärdet borde vara 100-200 ppm högre.

Själv så lyckades jag inte mäta någon topp i varken ammonium eller nitrit men det innebar bara att jag väntade ännu längre med att introducera djur för att vara säker på att nitrifieringen var igång ordentligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...