Gå till innehåll

hjälp mig välja rätt pump för uv-c


Krillo

Rekommenderade inlägg

Hej,

Tänkte börja titta på UV men fastnar lite på teori/praktik av pumpval. UVn som jag tittar på vill ha en genomströmning på:

Ta bort vattengrumlighet: 150-300 l/h

Sterilisering: 100-150 l/h

Det första problemet är alltså att välja en pump som kan möta båda strömningskraven. Samtidigt vill jag ha allt i mitt underskåp vilket förmodligen sätter pumpen på 80 cm från vattenytan. Den första lilla pumpen jag tittade på var en Aquabee 300 (l/h) som verkade lägga sig ganska rätt men den orkar bara pumpa 60 cm.

Nu tycker jag det blir lurigt. Om vi tar samma tillverkare som exempel så gör dom en 500 l/h version som kan pumpa 1.2 meter i höjd. Dock så är ju 500 l/h för snabbt för bra effekt. Men minskar effekten av att jag tänker sätta pumpen 80 cm från ytan så man hamnar på en bra nivå ändå?

Som ni märker har jag kört fast lite i resonemanget och skulle behöva ha lite tankehjälp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du har en sump( vilket jag anar då du skriver om lyfthöjd) så kan man antingen fördela returen till att splitttas upp i en slinga genom uv.

Du kan du strypa flödet på uv tills det passar dig.

om inte annat så Aquarium Systems New-Jet 600 ttrycker ca 180-200 liter på 1 meter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...