Gå till innehåll

Saltvattenkar 150 liter


jezzka

Rekommenderade inlägg

Vi ska skaffa ett 500 liters akvarium och undrar vilka produkter man behöver så som skummare, filter, cirkulations pump, ljusramp, doppvärmare m.m :)

Skulle vara väldigt tacksam för massa förslag :)

Ändrat av jezzka
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Mickius

Antar att ni inte har någon sump? Kolla runt lite här på forumet på akvarium i eran storlek och vilken teknik dom använt sig av.

Sent from my iPhone 4 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ingen sump då ska ni antagligen köra invändig/påhängsskummare.. Jag har under min korta tid redan hunnit testa en Hydor slim skim 250 samt en mce 600 till mitt 200 liters kar.. Dom fungerar båda 2 skit bra!

Filter är den "levande stenen" :)

*EDIT* Det va tydligen ett 150*60*60 kar du hade! Och det är 540 liter! Ska du då köra utan sump så vet jag i alla fall att Deltec mce 600 klarar det:)

Ändrat av Majki01
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Mickius

Belysning beror på vilken inrikning ni kommer ha på karet!

En tumregel som funnits är väl 1w per liter vatten med lite ge o ta.

Men när ni bestämt vilket kar ni ska köra med sätt er o sök upp liknande o kolla vad dom kör med och vad som verkar fungera bäst :)

Sent from my iPhone 4 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bestäm er för vad ni ska ha i karet. Leta sedan efter den tekniken ni behöver därefter. Man klarar sig alldeles utmärkt med en svagare belysning om man kör enbart fisk och mjukkoraller, ska man köra stenkoraller så får man titta på en kraftigare belysning.

Ang. skummare så skulle jag rekommendera en skummare som fabrikanten rekommenderar till "upp till 1000 liter" då de ofta tar i för att sälja en billigare produkt. En sump är att föredra och detta mest för att du utökar vattenvolymen, samt får någonstans att ha all teknik utöver lite cirkulationspumpar i karet.

Kika igenom våra nybörjarartiklar så kanske en del klarnar upp om vad som är vad, när ni sedan läser termer som ni inte förstår så ta och använd forumets sökfunktion för att se ifall ni hittar era svar genom den. Om inte, starta en tråd i den forumsdelen som det gäller, och hoppas sen på förklarande svar den vägen. :)

Lycka till, och varmt välkommen till SG! :W:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...