Sardellen Postat 6 maj 2011 Postat 6 maj 2011 Ska bygga sump och behöver lite tips om vilken silicon an ska använda. Jag har läst att man inte ska använda Sanitetssilicon, men om jag ska vara helt ärlig så vet jag av tidigare erfarenhet att det "antimögelmedlet" som är i siliconen inte påverkar något vidare.Det finns något som heter Byggsilicon--Är det någon som har erfarenhet av detta? Sen finns det ju givetvis Akvariesilicon.Vad är starkast och bäst när man ska bygga sump? Citera
Majki01 Postat 6 maj 2011 Postat 6 maj 2011 Jula har en jäkligt bra silikon.. Det är självklart glas silikon du ska använda. Ättikabaserat. Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
DaTrucka Postat 6 maj 2011 Postat 6 maj 2011 Akvariesilikon är det bästa.Vet att sika har en som heter Sikasil-E den är anpassad för akvarier.Finns säkerligen fler sorter, men den har jag använt med framgång. Citera
Majki01 Postat 6 maj 2011 Postat 6 maj 2011 http://www.jula.se/glassilikon-300-ml-502050. Står 60 litet men ickeZ har aldrig haft problem med mitt 170 liters. Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
Sardellen Postat 6 maj 2011 Författare Postat 6 maj 2011 det verkar ju som all glassilicon är transparent...-Jag vill gärna ha svart...hmm.. Citera
Majki01 Postat 6 maj 2011 Postat 6 maj 2011 Finns svart med! Men det kostar lite mer! http://www.guldfisken.se/beta/catalog/hobby-silikonlim-svart-p-333?osCsid=6b9b74e6262762f2a9f1016faa399dd1 Citera
Sardellen Postat 6 maj 2011 Författare Postat 6 maj 2011 Tackar.. :-) Psst ...skickade pipen i går Citera
Majki01 Postat 6 maj 2011 Postat 6 maj 2011 Kanoners!! Väntar bara på nya boxen sen ska jag köra igång min sump med:D Citera
Vandal Postat 6 maj 2011 Postat 6 maj 2011 Akvariesilikon är det bästa.Vet att sika har en som heter Sikasil-E den är anpassad för akvarier.Finns säkerligen fler sorter, men den har jag använt med framgång.Sikasil har bytt formula och är giftigt numera... var på hornbach och skulle köpa, men Zooavdelningen sa att de ändrat den och hade numera bara JBL-silikon... har kört med glassilikon från classe istället, funkar utmärkt... Citera
DaTrucka Postat 6 maj 2011 Postat 6 maj 2011 Nja, är du säker på att dom har rätt, senast jag skulle ha så hade dom ställt byggsilikonet på akvariehyllan, inte särskilt bra om man inte har 100 koll.Den som heter Sikasil-C är en vanlig byggsilikon och inte direkt lämplig.Sikasil-E ska fungera. Förutom den vita som är antimögelbehandlad.Annars kan man kontakta dom direkt för att vara på den säkra sidan.http://swe.sika.com/sv/solutions_products/02/02a012/02a012100/02a012104.htmlMen som sagt så är det alltid bästa att köpa hos sin favorithandlare, då är man säker på att det fungerar för ändamålet.EDIT:Lästa lite mer noga nu, dom har ändra i dom färgade sorterna.Det är endast den transparenta Sikasil-E som fungerar till akvarier. Citera
Norgren Postat 6 maj 2011 Postat 6 maj 2011 "Classe" funkar utmärkt i några månader sedan blir det tokmjukt... Gå ner till din akvariebutik och köp en tub av dem. Citera
Sardellen Postat 6 maj 2011 Författare Postat 6 maj 2011 Det blev transparent Bostic, den som heter glassilicon. Anledningen till att jag ställde till detta rabalter var att jag hade 2 st svarta Byggsilicon Super 583 från Liwell Kemi AB liggande här hemma :-) -Liwell Kemi rekomenderar själva sin silicon som heter enbart "Silicone" på din hemsida och i sina produktblad. På Sanitetsiliconen står det däremot att de inte rekomenders till akvarium pga antimögel medlet.-På Byggsilicone Super 583 står det däremot inget alls om akvarium varken för eller emot. Detta var anledningen till min fråga. Tack alla som har engagerat sig i detta :-) -nu ska det limmas sump och skäras glas ....vi roar oss alla olika en fredags kväll :-) Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.