Gå till innehåll

Hjälp med Tropic Marine Balling


Nilkzone

Rekommenderade inlägg

Hejsan!

Jag har köpt Tropic Marine Balling A B C flaskor liquid calsium. Har aldrig tidigare använt något liknande, och tycker att manualen är kort och svår att förstå, man vill ju helst att allt går rätt till med doseringar i karet:skrattar:. Så om någon har erfaranhet av dessa tackar jag så mycket för all hjälp jag kan få. Calsium idag ligger på 360, har ett 350l+50l sump med cirka 50-60kilo levande sten. Ska man blanda ut dessa 3 flaskor med vatten? och ungefär hur mycket ska man öka om man vill ligga på 10+ hela tiden? satt med min sambo igår men då kom vi fram till cirka en deciliter men det står inte om det är en diciliter delat på de 3 flaskorna, eller på varje. Om det är på varje och man gör det varje dag skulle flakorna ta slut på en vecka, så det känns lite orimligt. Tackar för all hjälp jag kan få!

mvh Niklas

post-5783-14468921993014_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dessa tre flaskor är färdigblandade redan, klara gör att använda direkt , det absolut dyraste sättet att köra balling på. En dl låter tyvärr inte orimligt tyvärr.. Dessa flaskor finns att köpa i pulverform också som man blandar i 5 liters dunkar.. Varar något längre med fortfarande en dyr variant.. Är din uträkning en dl , så är det en dl från varje flaska.

Mvh manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar för hjälpen Manne, då får det bli att köpa det i pulverform och blanda ut det, annars blir det på tok för dyrt! Man häller ju nästan i femhundrasedlar i månaden annars :x. Tänkte fråga en sak till, måste man dosera detta varje dag? eller går det att tillsätta endast när man testar av för att höja up kalcium? till exempel en gång i veckan typ. Där står något att man ska tillsätta dagligen nämligen, vilket gör mig lite orolig. Om mitt Kalcium idag är 360 och jag vill höja detta till ex, 380. Borde jag inte kunna dosera up då ex 1dl var av varje flaska dosera detta på 2 dagar, sen låta det gå en månad/vecka ta nya testar och dosera då igen? Eller är det så att du ska dosera varje dag för att det alltid ska ligga stabilt?

mvh Niklas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det beror så klart på din förbrukning hur mycket du behöver tillsätta dagligen, eller om det är så att du har ett lågt värde idag, men sen att förbrukningen är så låg så du klarar dig på att tillsätta en mindre mängd en gång i veckan. Du får mäta oftare i början tills du lär dig karets förbrukning.

Nu till en början så kommer du att sätta värdena "i balans", sen får du se hur mycket det förbrukar och tillsätta därefter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanon, tackar för alla svar och hjälp. Jag går ut lite lungt nu i början och små höjer en gång i v, sen mäter jag av vecko förbrukningen av kalcium när det börjar bli fler stenkoraller och kalkalgerna tagit fart. Tack återigen.

mvh niklas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...