Gå till innehåll

Start av kalkreaktor


Nathiiis

Rekommenderade inlägg

Guest Mickius

Snabb fråga hur lång tid tar det för en reaktor o trycka ner pht?

Jag kör min reaktor just nu 3 timmar per dag, har flöde igenom reaktorn dygnet runt då allt detta sköts av reaktorns egna pump.

Men hur snabbt ska pht sjunka i reaktorn? Kör 1 droppe vatten i sec och en bubbla co2 var 3,5 sec enligt manualen men om jag mäter pht så ligger den bara runt 7-7,2 efter 2 timmar.

Reaktorn är full med media om det spelar någon roll o har mätt allt enligt manualen så är så mycket som ska vara vid start.

Sent from my iPhone 4 using Tapatalk

Ändrat av Mickius
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är nog lite väl lite på C02.. jag har fått tipps om att köra samma mängd Co2 som droppar vatten men ifall du kör med ph controller i reaktorn på ph till och av stängning för vad pht är i regulatorn så kan du ju rent av köra lite mer på Co2 än vattnet då tillförseln av kolsyran ändå stängs av då det lägre pht är uppnått och slås på igen då pht är vid den övre satta gränsen.

Rätt eller fel?

Din inställning kanske kan funka om du kör reaktorn dygnet runt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Mickius

Jag kör ej med ph styrning just nu utan manuellt, men kan säkert ligga nått i att inställningarna är för att köra den flera timmar än vad jag kör.

Ställde upp co2 nu till 1 bubbla var 1,5 sec så får jag mäta ph imorgon när deb går igång. :) för pht ska väl ner till 6,5 på utvattnet ifrån reaktorn?

Sent from my iPhone 4 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Mickius

Men ska ja mäta utvattnet när den gått visst antal tid? Eftersom vatten går dygnet runt höjs ph direkt när co2 stängs ner? Så när ska man mäta kh? :P

Sent from my iPhone 4 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Denfrågan kan nog ingen svara på. Du får helt enkelt mäta dig fram hur ditt kh värde är i akvariet och vad du har för förbrukning osv.

Jag fick förklarat av en kille att om Kh sjunker men kalcium är lite för högt så kan man minska Co 2 eller öka flödet och är kh för högt och Ca för lågt så kan man minska flödet eller öka co2. Rätta mig om jag har fel i detta påstående.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...