stooolpe Postat 13 maj 2011 Postat 13 maj 2011 Då jag inte skapat en tråd för mitt lilla kars utveckling tänkte jag passa på att göra det nu drygt 9 månader efter jag startat upp det.Teknik:1 st Boyu powerjet pump med filter på 200l/h1 st 26 watt Solar Duo Boy blåvit 10000-30000k1 st 26 watt Solar Vision 6500kLevande:5 st små bangaiier1st liten turbosnäcka 1 st putsarräka1 st eldräka1 st sandvändande sjöstjärna1 st sjöborre av släktet Diadema1 st sjöborre av släktet EchinometraKoraller1 blå caulastrea1 grön caulastrea1 euphyllia 1 blålila acropora1 grönaktig acropora1 rhodactis1 liten kolonianemon1 sten med ett par röda skivanemoner1 stor brun skivanemon1 liten grön skivanemon1 rödgrön skivanemon Citera
macke_fisk Postat 14 maj 2011 Postat 14 maj 2011 OJ, det var väldigt mycket i det karet. Blir intresserad av detta nu för jag ska själv starta ett likadant so ditt och undrar hur ofta gör du vattenbyten och trivs korallerna fast inte filtret pumpar så mycket? Citera
stooolpe Postat 14 maj 2011 Författare Postat 14 maj 2011 OJ, det var väldigt mycket i det karet. Blir intresserad av detta nu för jag ska själv starta ett likadant so ditt och undrar hur ofta gör du vattenbyten och trivs korallerna fast inte filtret pumpar så mycket?Ja det har blivit en del man samlat på sig faktiskt. Mitt mål är att byta 10 liter i veckan och det har fungerat utmärkt, dock har jag slarvat en del på sistone och byter ibland med 14 dagars mellanrum.Visst har någon korall dött men det får man nog tyvärr räkna med, bland annat en sarcophyton samt en ytterst liten kolonianemon samt en annan som ser ut som små blommor.Korallerna trivs bra, de ända som jag är osäker på är mina acroporor då jag bara haft de i drygt två veckor. Det blir faktiskt rätt bra flöde i vattnet i och med att pumpens munstycke är så litet. Citera
macke_fisk Postat 15 maj 2011 Postat 15 maj 2011 Aha, okej då vet man det och akvariet ser bra ut tycker jag^^. Citera
stooolpe Postat 1 mars 2012 Författare Postat 1 mars 2012 Tänkte uppdatera tråden med ett par bilder som jag nyss taget på karet. Har äntligen fått tag på några ricordea florida och min acan börjar se bra ut, dock ser min montipora rainbow ganska blek och tråkig ut, men avser att placera den högre så fort min ena sjöborre är ute ur burken och risken för ras är minimerad. Funderar även på att byta ut några av mina vita leds på min maxspect 60w mot royal blue då jag tycker mig ha för många vita, detta är första versionen från maxspect med semi leds, frågan är om man i stort sett kan ersätta dessa med valfria 3w leds? Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.