Gå till innehåll

Täckt eller öppet kar?


Perk

Rekommenderade inlägg

Är på G att starta igång ett "saltkar" smiley2.gif.men hur är det egentligen med täckglas osv. Att täckglaset sabba ljuset gör väl att man helst ska undvika det men det dunstar ju en del vatten då.

Hur bra är det egentligen? Vid avdunstning stannar ju andra ämnen som man kanske inte vill ha kvar i akvariet. Så i längden ökar ju koncentrationerna av trista ämnen. Tänker på sånt som skummare LS osv inte kan bryta ned.

Så ska man göra något för att minska avdunstningen tex med nån täckkåpa eller får man andra nackdelar då?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Avdunstning kommer du alltid att få i karet! Jag tycker du ska skaffa en automatisk vatten påfyllare! Med den fyller du på sötvatten för att ersätta det som dunstat bort! Det är mycket skönt att ha en sånn då slipper man ständigt gå och småskvätta i vatten!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Och täckglas kan du ju ha om du inte skall ha några koralller som kräver extremt mycket ljus! Tänk bara på att saltet kryper fort så du måste torka av dem ofta! Har du tänkt ha metallhallogen så kanske det är bäst att skippa täckglasen då de annars kan bli heta och riskera att spricka om det stänker vatten på dem!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle köra så öppet som möjligt (om du nu inte har något

rymmningsbenäget i karet) Själv har jag en huv som jag mer än gärna

skulle skippa. Tyvär sitter lyrrören monterade där så det går

inte.

Avdunsningen behöver inte bli ett problem utan snarare en tillgång.

I mitt fall skulle jag gärna vilja kunna tillsätta ett par liter

kalkvatten till per dygn. Ända nackdelen som jag ser det med ett öppet

kar är ljusspridningen i rummet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...