Gå till innehåll

Planering Juwel Rio 240


Tedd

Rekommenderade inlägg

Hej.

Jag har idag igång ett saltvattensakvarium på ca 100 liter och har totalt 3 fiskar, 1 eremitkrabba, 1 snigel och 2 räkor.

Teknik jag kör med är Deltec MCE 600 skummare, 2 x koralia 3 pumpar, 1 aquael på 1100l/h kopplad till ytavrinnare, 2 x t8 lysrör (marine glo och aqua glo.

Ca 10kg levande sten eller nåt och 8kg levande sand.

Något som jag har lite problem med fortfarande är röda slem alger, som jag skulle vilja få bukt med. Jag skulle gissa på att det är p.g.a. levande stenen som jag har fått dem av, en lite risk man tar när man köper levande sten. Tror aldrig att röda slem alger bildas automatiskt om man kör med "konstgjord" biologisk rening (biobollar eller nåt liknande).

Det som jag är sugen på är att hälla i allt mitt grejs i mitt sötvattensakvarium på 240l, dels för att fiskarna ska få mer simutrymme, men också för att minimera vattenbyte och för att karet ska bli ännu mer självständigt, därav att jag har fått ett jobb där jag jobbar mycket varierande tider.

Säg vad ni tycker om min idé här:

Jag köper 2 x marine glo t8 lysrör (är det nåt problem med att enbart köra med blått ljus, samt dör röda slem alger av blått ljus?). Köper 3 liter av siporax.

http://www.akvarieshopen.com/sera-siporax-15mm-liter-p-5949.html

Siporaxet tänkte jag att jag ska ha i mitt hörnfilter som jag har i mitt juwelakvarium, innan vattnet passerar siporaxet så ska jag ha http://www.sera.de/en/products/technical-equipment/filter-media/biomechanical-filter-media/sera-biofibres-fine.html före.

Tacksam för hjälp.

OBS!!! Karet är endast tänkt för "fish only". OBS!!!

Skulle detta fungera bra eller dåligt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Funkar Siporaxen även i saltvatten?

Det där andra filtermediat är inte det ungefär som blå filtermatta ungefär?

Hm, nja, det ska vara nåt som "sten", samma som levande sten, bättre filtrering än keramik (biopur).

Men jag funderar på att bara skita i siporax och köra med kanske två starka Tunzepumpar och mer levande sten och sand, blir mycket enklare skötsel också.

Vilka pumpar är bra till att få en frisk cirkulation i ett 240 liters kar, mått ca 120x45x45cm?

Tänkte mig sälja mina koralia och köra med två större pumpar och tänkte testa Tunze då dem har fått högst betyg på saltvattensguiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...