Gå till innehåll

Så hände det, svart ich (paravortex)


Rekommenderade inlägg

Hej,

Såg igårkväll hur vår nya gula kirurg flackande omkring och skrapade sig mot glaset - en närmare inspektion visade runt 10 svarta prickar på huden. Efter lite bläddrande så konstaterades svarta prick, black ich, paravortex - kärt barn många namn osv.

Så idag blir det att dra igång karantäntanken. När det gäller behandling så verkar de flesta källor peka på formalin - i min bok fanns även tips på vissa mediciner men ingen av dom finns tillgängliga i sverige. Är det någon som har använt något medel framgångsrikt och vad har ni isåfall använt?

Hur ställer ni er till samtidig kopparbehandling av karantärskaret, biter det på paravortex eller skapar det bara onödig stress för fisken?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jovars, har läst en hel del nu - dock så verkar det ju inte värt att ta risken? Jag menar, när parasiterna väl släpper så kan man ju ha en epidemi av episka proportioner. Men visst, det kan ju vara melaninfläckar.

Dock visade det sig att det inte var så lätt att få tag i 35% formaldehyd - det får man nämligen inte köpa som privatperson. Så medicinering ser ut att bli inkvartering i karantäntank tillsvidare ... eller vad hade ni gjort?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag när jag kom hem så fanns nästaqn inga svarta prickar kvar. Detta kam bara innebära två saker:

1. Det var inga parasiter utan andra orsaker som inte är värda att behandla.

2. Parasiterna har nått den fasen då de släpper värddjuret för att fortsätta sin livscykel.

Bägge anledningarna fick mig att ta beslutet att upphöra med karantänsförsöket då det bara skulle stressa djuret i onödan. Däremot så kommer jag att observera honom för att se om en ny infektion sätter in isåfall blir det karantän då. Nu är det liksom för sent att göra något ändå. Är det parasiter så är dom nu i substratet på gott och ont. Eftersom det är ovanligt att just denna parasiten attackerar andra fiskar ser jag det som bäst att just nu inte göra något. Tiden får utvisa om det var rätt beslut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Uppdatering ... i och med att fisken fortsatte att uppvisa vissa svarta prickar och nu dessutom ett par vita så blev det igår kväll en snabb infångning och flytt till karantärkaret innan det blir total epidemi i huvudkaret. Nu blir det månadslång behandling med grön malachite och formaldehyd i formen av Sera Costa Med F. Skall bli intressant att se hur den fungerar då jag inte hört mycket om det preparatet innan. Blev inköpt lite på impuls på en order från aquaristic.net - skall uppdatera löpande.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jahopp, imorse en död fisk. Känns tomt.

Efter en dryg veckas karantän så dukade "Butters" den gula kirurgen under - förmodligen inte av parasiterna (som släppt) utan för att jag inte fick ordning på vattenparametrarna i tid. Det var ett konstant slag mot ammoniak som jag inte lyckades lösa, det låg nästan hela tiden runt 0.5 mg/l vilket förmodligen var en av de bidragande faktorerna. Trots att jag en gång bytte 20 liter av 25 så lyckades jag inte få ner det till 0.

Höjde även pH under gången efter som den hypersalina lösningen sänkte pH till 7 tyckte jag att det skule buffras upp till 8 igen vilket förmodligen ökade effekten av ammoniaken samtidigt - ja ja.

Vet inte hur ammoniaken kunde öka så fort och drastiskt, trodde inte att en enda fisk skulle kunna producera i den takten. Nästa gång får det bli att skaffa "ammo-lock" eller något liknande.

Butters åt med ganska god aptit in i det sista, det var sista kvällen som han var lite mindre intresserad, andningen var hastig och rörelsen låg.

Jag började behandlingen med grön malachit och formalin och nu i slutet körde jag med koppar som hölls på de rekommenderade nivåerna.

Doktorn gjorde vad han kunde men patienten dog i alla fall. Trist avslut på en lång helg men det är väl sånt man får vänja sig vid.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...