Gå till innehåll

Nytt Red Sea Max 130D


Mr_Pear

Rekommenderade inlägg

Hej alla.

Har efter mycket velande köpt ett RSM 130D Med 13Kg Ls, Levande sand Och 50% nytt saltvaten 50% kultiverat vatten från deras filter system på Bromma Zoo.

Karet är igång med vatten o sand o sten.

Fråga 1.

Starat upp det på tisdag kvällen 31/5 Enl deras lapp man fick med så ska ljuset vara på 4H första veckan och att man kan stoppa i "Lätta" fiskar och eremiter efter 3 dagar ? Är inte det lite kort tid ?

Fråga 2.

Bör inte ljuset vara på längre om man vill få igång lite liv i tanken?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag vart rekommenderad att köra helt utan ljus i 2 veckor då det bara är sten där,

sen har jag blivit rekommenderad annat också men helt klart så ska man nog ta det väldigt lungt med ljuset i början.

sedan vet jag inte hur tidigt man kan stoppa i saker men till mig sa akvariebutiken här att vänta en månad minst med fisk och dra i någon eremit och ett par turbosnäckor efter 2.

Detta har funkat ok för mig men det kanske finns någon annan metod som funkar lika bra som involverar att stoppa i fisk tidigare, detta var iaf vad jag vart rekommenderad.

Sen kan jag väll bara säga att det är värt pengarna när man väl har ett igång :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du inte tillsatt några "startbakterier" så är det (i min mening) för tidigt att stoppa i "några" fiskar, det räcker med 1, max 2. Om du planerar att ha clownfiskar kan jag rekommendera dem som startfiskar. En fisk hjälper till att starta upp den nyttiga bakterietillväxten.

Det som sker i början när man startar upp ett saltvattensakvarium är att det inte finns en tillräckligt stor mängd nyttiga bakterier i akvariumet för att bryta ner överbliven mat, fiskbajs och annan näring som tillförs i akvariumet. När bakterier börjar bryta ner näring i ditt akvarium kan det då bildas skadliga mängder av ammonium, nitrit och nitrat om de nyttiga bakterierna inte är tillräckligt många för att bryta ner dessa ämnen.

Enligt den gamla skolan inom saltvatten så ska man låta ett akvarium gå igenom en stabiliseringsperiod, då bakterierna växer till sig, vilket kan ta veckor till månader. Nu förtiden finns det färdiga bakteriekulturer som gör att man kan starta ett akvarium på en dag eller två om man vill.

Så om du inte använder extra tillsatta bakterier skulle jag börja med en fisk (tålig), om du använder bakterier så kan du börja med några fler, men jag skulle ändå ta det lugnt i början.

Ljuset är inte så viktigt för fiskar, de behöver mest ljus för att få en uppfattning om det är dag eller natt, men om du har koraller så behöver de ljus.

Det är bra att börja med en kortare ljusperiod per dygn då det annars med stor sannolikhet kommer bli en algexplosion i akvariet.

Svar:

fråga 1: Det går bra att stoppa i en fisk, men inte många. (Jag brukar starta med bakterier på flaska och dagen efter de är tillsatt släpper jag i 1-2 fiskar, vänta en vecka eller två och sedan stoppa i fler.)

fråga 2: 4tim/dygn är bra för första veckan, öka sedan med 1 tim per vecka tills du ligger på mellan 11-13 tim beroende på hur du vill ha det.

Det finns många skolor för hur man ska starta akvarium, den här har funkat för mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej.

Ok tack för svaren. Jo jag köpte sk levende sand som låg i en påse med vatten som skulle innehålla över 10,000,000 nyttiga bakterier. Sen sa dom på Affären att man skulle ha 50% vatten från ett inkört akvarium. Så när jag köpte vattnet så tog dom 50L från deras burk. Men beger mig och köper några Eremiter att börja med imorgon.

Då kör vi bara 4 timmar ljus om dagen till att börja med. Ja hopps att det kommer funka detta nu.. Är ju sjukt snygg när det är igång.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...