Gå till innehåll

Adamantis nano LED projekt


Adamantis

Rekommenderade inlägg

Idag initierades jag i LED belysningens mysterier av ordförande i korallkartell Hässleholm Don Manne. Utan tvekan blir det sjukt mycket snyggare med en liten ledramp ovan mina nanokar än en handfull olikfärgade nanokompaktrörsarmaturer.

Mr M visade mig http://www.rapidled.com/ och de finfina DIY kiten som finns där. Med lite hjälp tänker jag mig att detta projekt blir lätt, billigt, snyggt och roligt.

Tanken är att sätta sex eller åtta 3w chip över varje kar, dvs 18 respektive 24w över 21 och 31 l. För mycket?

Problemet som vi kom fram till är att drivdonen i den lilla storleken inte är dimbara samt att det är säkrare att köra fyra chip än tre om ett chipp skulle gå sönder. Jag vill ha två drivdon, ett för vitt och ett för blått så jag kan köra kvällsbelysning.

Dimning tänkte vi var bra om det blev för kraftigt ljus, då kan man dimma ner det till en mer passande intensitet. Men dilemmat var att de drivdonen inte gick att dimma. Där slutade vår diskussion.

När jag efter korallkartellmötet besökte ovannämnda länk kom en eventuell lösning till mig. Bland de dimbara kiten finns dessa:

http://www.rapidled.com/servlet/the-36/12-Premium-LED-DIY/Detail

eller

http://www.rapidled.com/servlet/the-59/12-Ultra-Premium-LED/Detail

Om jag köper två av dessa kit kan jag köra ett drivdon med blått och ett med vitt. Chipen delas sen upp med fyra på varje akvarium plus sumpen (per drivdon). Alltså fyra vita i de två akvarie och sumpen och fyra blåa över respektive vattenmassa. Blir det för kraftigt ljus kan jag dimma och jag kan köra de två drivdonen på vars en timer.

Ev. nackdelar som jag ser det är att båda akvarierna och sumpen kommer ha samma dygnsrytm, men det kan jag leva med.

Kylning och stomme blir kvadrat- eller rektangelrör i aluminium, två bredvidsittande med en mutter mellan som ger lite luftkylning. Över chipen kommer en plexiglasskiva sitta som stänkskydd.

Blir nog en månljusled på varje ramp. Minst två led på ett månljus drivdon, så ett på varje visningskar och en dold kabel mellan karen.

Så, låter detta som en bra och genomförbar projektplan? I så fall, vad är skillnaden på premium LED och ultrapremium?

Dimningen blir analog dimning med en sån ratt man har för volym i elgitarrer, alltså bara för att dra ner effekten om det blir för rockigt i karet.

Har massa frågor, men vi börjar här.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blir annorlunda så fort du blandar in båda karen, då kommer man upp i antal chip som mer hanterbart, eller kollar man ebay efter små små drivers , dimbara. Finns mycket där i noname läge.

Mvh manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

.. men vad tror du om de två dimbara kiten jag länkade till? Är det bara att köra?

Min åsikt är tuta o köra, ser inga hinder, dock kolla deras flänsar med då du ändå ska ha en liten fläns, handlar inte om många dollar i det läget.

Mvh manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...